Het vlammetje en de olievlek
Er brandt een vlammetje binnen de school: Na groep 7 heeft ook groep 8 zich sinds 3 weken aangesloten bij Basisscrum. Wat zijn de collega's van groep 8 al enthousiast! Ik heb ze geholpen met opstarten, maar ze krijgen zelf ook snel grip op de projecten van de kinderen en de ceremonies die er bij horen. Welke scrumteams halen het beste uit zichzelf? Welke groepen stijgen boven zichzelf uit en bij welke groepen moet je afstand houden om ze te kunnen laten leren. Ondertussen wil ik graag meer collega's binnen het eigen team enthousiasmeren. Aan mij vragen collega's nog niets, ze komen ook nog niet kijken... (durven ze niet of wachten ze op de reacties van mijn collega's uit groep 8) Hoe maak ik het van het vlammetje een lopend vuur? Ik heb besloten mijn enthousiaste duo-partner en collega's uit groep 8 daarvoor in te zetten. Zij zijn mijn ambassadeurs. Op dus naar de bovenbouwvergadering en de eerstvolgende teamvergadering. Eén van mijn collega's uit groep 8 volgt een cursus en heeft daarbij zo enthousiast vertelt dat ze daar de volgende keer een presentatie over Basisscrum willen. Gaan we dus doen in januari! Ook de mensen uit de projectwerkgroep 21e eeuws leren binnen de stichting wil meer informatie en bij de contactavond van de leerlingen uit groep 7 sprak een ouder (leerkracht op een andere school binnen de stichting) mij aan. Zij hoorde enthousiaste verhalen van haar kind en wil het ook graag in gaan zetten bij haar eigen groep. Het is een olievlek in wording. Spannend, maar toch iets om nog even voor mezelf na te gaan: Blijf ik eerst bij mijn eigen team/ stichting of ga ik nog actiever de boer op met mijn idee zodat het ook daar kan groeien? Ondertussen ben ik hard aan het nadenken hoe ik de kinderen van groep 7 en 8 aan het eind van het jaar een echt scrumproject kan laten draaien met een stukje ICT: Groepen gemengd of niet?, welke materialen? Iets voor de publiciteit? Er valt nog genoeg te overdenken... Wel met op de achtergrond de warmte van dat vlammetje en dat voelt goed!;None;None