Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Het Talentlab

Laatst bijgewerkt op:

We zijn bijna een jaar verder na de aanvraag en we zijn ook echt verder. Waar ik de vorige keer vertelde over het maken van een jaarplanning en het uitbreiden van mijn netwerk, zit ik nu feitelijk zonder planning en een heel netwerk. Noemden we het in eerste instantie een klusklas, is die naam snel gewijzigd in Talentlab. Wat is er gebeurd? Even terug naar het begin. We hadden net een nieuwe visie gemaakt met het team waarvan één van de pijlers 'Passend leren, ruimte voor talent' is. Van daaruit zijn we gaan kijken waar er nog hiaten zaten. We hadden al een Groeilab, voor de meer- en hoogbegaafden en een Wereldlab, voor de extra taalontwikkeling van leerlingen. We waren net gestart met IPC zodat alle leerlingen 'Actief leren, toegerust de wereld in' kunnen. Maar we misten nog een doelgroep. De leerlingen die uitstromen op praktijkonderwijs/basis en vaak de motivatie kwijtraken in de klas. Zo ontstond het idee voor een Talentlab. Het Talentlab zou een groep leerlingen zijn die een dagdeel per week op zoek zou gaan naar hun talenten. Aan de hand van de domeinen van het VO ging ik aan de slag met een jaarplanning. Welke domeinen passen er goed in welk jaargetijde en welke activiteiten gaan we ondernemen? Zo ontstond er een compleet draaiboek. De leerlingen werden geselecteerd aan de hand van opgestelde criteria en daar was een groepje van 10 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 die met mij hun talenten zouden gaan ontdekken. De eerste vrijdag had ik een vragenlijst voor ze. Dit om de leerlingen te leren kennen. Waar stonden ze? Wat wilden ze leren? Zaten ze lekker in hun vel? Aan welke persoonlijke en sociale vaardigheden moest ik per kind aandacht schenken? Van daaruit begon ik met mijn jaarplanning........en in week 2 gooide ik de jaarplanning in de papierbak. Want wat ik had bedacht sloot helemaal niet aan bij de behoeftes van de leerlingen. Ze wilden vaardigheden opdoen en zo min mogelijk stilzitten. De domeinen zijn gebleven. We zijn begonnen met detailhandel & mode en vervolgens verder gegaan met horeca. Het is elke week goed kijken en luisteren naar de kinderen, veel op pad gaan en vooral genieten. Mijn netwerk groeit nog elke week door en waar ik eerst moeite had met mensen te vragen, lijk ik nu overal wel mensen aan te spreken. Ik leg contacten via ouders, bedrijven in de regio en het voortgezet onderwijs. Overal wordt positief gereageerd en worden we met open armen ontvangen. De leerlingen genieten elke week. De ouders genieten mee via het ouderportaal en worden regelmatig uitgenodigd. Alle partijen vinden het Talentlab een grote meerwaarde. Kinderen groeien in alle opzichten en ouders glimmen van trots. We zijn pas een half jaar bezig.;None;None