Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Het juiste spoor?

Laatst bijgewerkt op:

Spoor, je hebt er vast meteen een associatie bij. Woorden als vertraging, uitval, overvol, zullen wellicht als eerste naar boven komen. Je kunt iets op het spoor zijn, of iemand opsporen en we zeggen ook wel eens: ‘die spoort (niet)’. Spoor kan te maken hebben met het pad dat je bewandeld, ‘zit ik op het juiste spoor?’, sporen zoeken, of juist uitwissen kan ook. Via LinkedIn kwamen Anneke en ik elkaar op het spoor. Anneke is een collega uit Apeldoorn die vanuit de onderwijspioniers het project ‘cultuurcarroussel’ heeft opgezet. Dit lijkt op mijn project. Het leek ons interessant elkaar te ontmoeten om onze sporen naast elkaar leggen en kijken of, en waar ze samen komen. Ik had Anneke daarvoor al eens opgespoord toen ik aan het zoeken was naar een beeldende les voor in mijn klas. Haar website heeft mij aan veel praktische lessen en leerlijnen geholpen.

(tip: www.http://www.adlj.nl/laed/ )

Mijn heenreis op het spoor begon met nieuwe ervaringen en associaties bij ‘spoor’. Op weg naar Apeldoorn, de trein overvol met jongens, ik schat een jaar of 17, van het ROC veiligheid & defensie die voor het eerst(?) op trainingskamp gingen. Hun grote tassen lagen midden in het gangpad, ze hadden kilo’s snoepgoed bij zich, hingen over de leuningen van de banken, lieten hun gassen de vrije loop en waren vol van het idee dat ze ‘oorlogje’ mochten gaan spelen (hun woorden). Er was welgeteld één van deze jongens die zag dat ik eruit moest en de andere heren er op wees dat ze mij voor moesten laten. ÉÉNTJE maar!! Deze jongens moeten Nederland gaan beschermen, zij zijn later verantwoordelijk voor de handhaving van onze cultuur. Ik hoop dat het een kamp wordt, waar ze, ook al zijn het pubers, het juiste spoor weten te kiezen. Aangekomen bij Anneke hebben we uitvoerig gesproken over de sporen waar we allebei op zitten. De overeenkomsten en de verschillen. Anneke is een beeldend docent in het primair onderwijs die zich met name richt op de technieken van beeldende vorming. Ik werk vanuit de metacognitieve kant van cultuureducatie en probeer alle disciplines ‘aan te raken’. De overeenkomst is dat we allebei de Canon van Nederland als ‘kapstok’ gebruiken voor onze lessen.

We hebben onze eigen sporen verrijkt op deze dag. Zo heb ik geconstateerd dat ik op het goede spoor zit en Anneke heeft veel nieuwe input gekregen om haar spoor verder te ontwikkelen. We zitten nu nog volop in op ons eigen spoor, af en toe met elkaar sparren en ervaringen uitwisselen is waardevol. Onze sporen verbinden? Wie weet wat de toekomst brengt… De lessen van ‘CultuurKlas’ (mijn project) zijn nog niet online beschikbaar. De lessen en leerlijnen van Anneke en haar ‘Cultuurcarrousel’ wel. Ik raad iedereen aan hier kennis van te nemen http://www.adlj.nl/laed/! ;None;None