Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Het borrelt en bruist rondom lezen!

Laatst bijgewerkt op:

Terwijl het schooljaar in rap tempo ten einde loopt en van alles afgerond wordt, ben ik volop bezig met de opstart van de opzet en uitvoering van mijn initiatief. Data voor teamscholingen worden vastgesteld en er vinden kennismakingen plaats met de teams van de twee scholen die ook mee gaan doen. Op iedere school zijn mensen die samen met mij de kar gaan trekken en we hebben samen de beginsituatie verkend, de stip op de horizon bepaald. En die stip is mooi! We willen intrinsiek gemotiveerde leerlingen, die plezier beleven aan lezen. Ze zoeken diepgang in teksten en lezen leerkrachtonafhankelijk. En begrijpend lezen is geen vak meer! Enthousiasme alom, zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef, maar er is ook terughoudendheid. Hoe zal het team het oppakken? Krijgen we iedereen mee? Is het niet veel werk? Kunnen wij dat wel? Vragen we niet teveel van onze populatie? En: uiteindelijk moeten de leerlingen wel presteren! Ik zie het als uitdaging. Het plan is klaar, de weg ernaartoe is open. Het zal waarschijnlijk niet gaan zoals de bovenkant van het plaatje bij dit blog. Laten we proberen om de kwaliteiten van de collega's te zien en deze in te zetten. Ook wij leren van samenwerken. Laten we tevens de verbinding zoeken met ontwikkelingen die al lopen. Want hoe mooi is het als je door een kleine aanpassing een grote stap kan maken! Hopelijk krijgen de leerkrachten door scholing, kaders en handvatten het lef om begrijpend lezen om te denken. Niet hun leerlingen los te laten, maar ze anders vast te pakken. Ze te inspireren om mooie, interessante teksten te lezen en ze plezier te laten beleven aan het ontdekken van de wereld m.b.v. teksten. Ondertussen had ik vanochtend een zeer inspirerend overleg met Eveline Havenith van Irisz-onderwijsadvies. Zij is bij onze school betrokken in de ontwikkeling van het anders organiseren van ons onderwijs. Hiermee hebben we dit schooljaar geƫxperimenteerd en in het komende schooljaar moet dit handen en voeten gaan krijgen. Eveline zou mijn collega Maud en mij bijpraten over de laatste bijeenkomst van de stuurgroep en wij zouden Eveline bijpraten over het initiatief. En ineens vielen alle puzzelstukjes in elkaar! Diverse schoolontwikkelingspunten sluiten naadloos op elkaar aan. Blij en opgetogen gingen we uit elkaar. Met een borrelend en bruisend hoofd!;None;None