Het 16e team als professionele leergemeenschap
Het doel is om van het 16e team van SPOM (invalpool-leerkrachten) een leergemeenschap te maken. Samen met dit team wil ik op zoek naar verbetering en vernieuwing door elkaar te ontmoeten, te leren van en met elkaar en door externe professionals uit te nodigen.;Mijn naam is Fleurien Aerts en ik ben sinds dit schooljaar (2016-2017) werkzaam als leerkracht voor stichting SPOM; Stichting Primair Onderwijs Maal en Waal. SPOM heeft naast de vijftien vaste schoolteams, sinds dit jaar een 16e team. Samen met zowel startende als ervarende leerkrachten ben ik onderdeel van dit team. De leerkrachten van het 16e team worden flexibel ingezet voor kortdurende en langdurende vervangingen binnen de stichting. De leerkrachten voelen zich niet altijd onderdeel van een team, omdat ze niet verbonden zijn aan een vaste school en de momenten waarop ze elkaar zien onregelmatig zijn. Door middel van de subsidie wil ik graag interventies inzetten om zo bij te dragen aan het doel om als 16e team een leergemeenschap te vormen en ons te laten functioneren als team. Ik wil mijn collega’s kritisch naar zichzelf laten kijken en af laten vragen wat hun kwaliteiten zijn en waar groei mogelijk is. Hoe kunnen we als team samen die groei verwezenlijken? Naar aanleiding van deze leervragen wil ik gericht op zoek gaan naar professionals (extern/intern) die professionaleringsactiviteiten willen inzetten om ons team verder te ontwikkelen. Daarnaast wil ik inzetten op het werkplezier van het team; wat zorgt voor werkplezier? Hoe zit dat met het werkplezier van een vast team van een school van SPOM? Hier wil ik door middel van vragenlijsten/interviews achter komen. Ik hoop dat andere LOF-deelnemers met mij stimulerende voorbeelden en ervaringen willen delen, zodat ik die kan inzetten in mijn eigen werkpraktijk en om de professionaliteit van het 16e team te vergroten.;Het 16e team van Stichting SPOM is een team van zowel startende als ervaren leerkrachten die flexibel worden ingezet (kortdurende en langdurende vervangingen) binnen de Stichting. Door deze vervangingen zijn de leerkrachten niet verbonden aan een vaste school, maar krijgen ze wel een kijkje in meerdere scholen met verschillende onderwijsconcepten. Door interventies in te zetten, wil ik bijdragen aan ons doel om als 16e team een leergemeenschap te vormen en ons te laten functioneren als team. Ik wil mijn collega’s kritisch naar zichzelf laten kijken en af laten vragen wat hun kwaliteiten zijn en waar groei mogelijk is. Hoe kunnen we als team samen die groei verwezenlijken? Naar aanleiding van deze leervragen wil ik gericht op zoek gaan naar professionals (extern/intern) die professionaleringsactiviteiten willen inzetten om ons team verder te ontwikkelen. Daarnaast wil ik inzetten op het werkplezier van het team; wat zorgt voor werkplezier? Hoe zit dat met het werkplezier van de mensen zonder vast team (invalkrachten vanuit invalcentrale IPPON) en mensen met een vast team van een school van SPOM. Hier wil ik door middel van vragenlijsten/interviews achter komen. Vervolgens wil ik gericht aan de slag gaan met het werkplezier van het 16e team door middel van professionaliseringsactiviteiten.