Here we go... blog #1
Ik ben Iris Thijssen groepsleerkracht en rekencoördinator op OBS Meester Aafjes. Dit is een openbare Daltonschool in Meteren. Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid staan hoog in het vaandel bij deze vorm van onderwijs. Alle leerlingen worden dagelijks gestimuleerd om zelfstandig naar oplossingen te zoeken als zij tegen een probleem aanlopen. Hierbij kunnen zij de hulp van mede leerlingen inschakelen, als dit niet voldoende is raadplegen zij de leerkracht. Dit pioniersjaar wil ik hier een tussenstap aan toevoegen op het gebied van rekenen. Ik wil mijn leerlingen en hopelijk in de toekomst nog veel meer andere leerlingen, de mogelijkheid bieden om zelf een passende instructie te zoeken. De start van het schooljaar is alweer geweest. De leerlingen komen opgetogen binnen. 31 paar ogen staren mij nieuwsgierig aan en ik kijk even nieuwsgierig terug. Wie zijn deze leerlingen en hoe kan ik als hun juf het beste uit hen halen? Zodra we aan het werk gaan komen de verschillen tussen de leerlingen naar voren. Door het werken met de 1-zorgroute kan ik de meeste leerlingen onderbrengen in een passende instructiegroep. Toch merk ik, net als voorgaande jaren, dat er vaak nog vragen/ onduidelijkheden zijn over lesstof die eerder is aangeboden. Dit wordt door een aantal leerlingen niet beheerst. Ik wil graag tijdens mijn pioniersjaar verlengde instructiefilmpjes van cruciale rekenen onderwerpen maken en deze plaatsen in een digitale leeromgeving. Zodat leerlingen die vastlopen tijdens het rekenen, zelf een passend filmpje kunnen uitkiezen en direct verlengde instructie krijgen. Hierdoor kan de lestijd effectiever gebruikt worden en wordt er dus ook effectiever aan de ontwikkeling van de leerlingen gewerkt. Door deze filmpjes in een digitale leeromgeving te plaatsen zijn deze makkelijk toegankelijk voor de leerlingen maar ook voor leerkrachten als ondersteuning van hun lessen. De filmpjes kunnen ingezet worden voor de zwakkere leerlingen die baat hebben bij veel herhaling met visuele ondersteuning. Daarnaast kunnen de sterkere leerlingen zelfstandig met nieuwe onderwerpen aan de slag en biedt het instructiefilmpje een korte ondersteuning. Deze bevordering van zelfstandigheid past bij het Dalton onderwijsconcept van de Meester Aafjesschool want het stimuleert het eigenaarschap bij de leerlingen. Het plan is er nu de uitvoering nog. Waar te beginnen? Juist bij het begin en dat begin is morgen want dan heb ik een overleg met onze ICT coördinator over de mogelijkheden.;None;None