Help! Ik kan rekenen.
Ik ben Inez Vos, 32 jaar en werkzaam als mentor en leerpleincoƶrdinator op De Verwondering, een prachtig vernieuwende school in Lent. Stel je voor, je werkt dagelijks in een omgeving waarin het leren echt anders georganiseerd wordt. Kinderen leren bij ons vanuit een betekenisvolle situatie waarbij zoveel mogelijk doelen gekoppeld zijn aan een thema. Dit alles in een rijke leeromgeving, waarin kinderen en leerkrachten intensief samenwerken. Waar je leerkrachten op de verschillende leerpleinen de kinderen ziet begeleiden en coachen om elk kind net dat stapje verder te brengen in zijn ontwikkeling. Waar het al op veel gebieden vanzelfsprekend lijkt om dit leren op deze manier vorm te geven, blijkt dit binnen het vakgebied rekenen voor ons nog niet zo makkelijk. Leerkrachten zitten duidelijk in een spagaat, moeten we de kinderen volgen, maar oh wat als de resultaten uitblijven? Of gaan we de kinderen toch meer sturen, maar zien we tegelijkertijd de motivatie en betrokkenheid afnemen. Ik durf uit te spreken dat ik een goede teacher ben binnen het vakgebied rekenen. Maar wil zo graag dat we dit meer en meer gepersonaliseerd kunnen neerzetten op De Verwondering, zodat elk kind met plezier naar het rekenatelier gaat en zich op zijn niveau blijft ontwikkelen. Na observaties, gesprekken met leerkrachten en externen, uitpluizen van verschillende theorieƫn en eigen denkbeelden ga ik samen met mijn collega een stevig fundament voor ons rekenen neerzetten. Dit betekent dat wij rekenroutes gaan ontwikkelen die uitgaan van zowel de leervragen en leerbehoeften van de leerling als aan de ontwikkelingsfase in een goede opbouw. Waarbij de cruciale leermomenten als uitgangspunt worden genomen en het levensecht rekenen een grotere plek gaat innemen. In dit hele proces heb ik mensen nodig die mij de spiegel voorhouden en de kritische vragen blijven stellen. Sta je open voor onderwijs dat anders georganiseerd wordt en ben je dol op rekenen dan ben jij diegene die ik zoek. ;None;None