Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Handelend werken binnen het rekenonderwijs

Laatst bijgewerkt op:

Kinderen vullen hun vrije tijd tegenwoordig totaal anders dan 20 jaar geleden. Eén van de manieren waarop wij dat merken is het feit dat onze leerlingen minder kennis hebben over geldzaken, het metriek stelsel en zelfs kloklezen. Onze instructies duren langer, veel kinderen kunnen de lesstof niet volgen en kunnen de kennis niet opslaan. Wij willen dit veranderen door op een andere manier aan de slag te gaan en betekenisvolle rekenlessen te ontwikkelen. Ik ben Hanneke Kluten. Ik woon in Den Bosch en geef les in groep 6/7 van KC de Duizendpoot. Daarnaast ben ik rekencoördinator. Eén van mijn opdrachten was het uitzoeken en implementeren van een nieuwe methode. Wij hebben gekozen voor Reken Zeker. Maar helaas is er voor geen enkele school een methode die volledig naadloos aansluit. Bij ons is er een gat tussen de praktische kennis van onze leerlingen en het gevraagde niveau van de methode. Instructies duren hierdoor langer en kinderen kunnen niet zelfstandig aan de slag. Door eerst de methode een paar dagen te parkeren en dan handelend aan de slag te gaan, zorgen we ervoor dat hun metaforische ijsberg gevuld wordt. Na deze dagen kan de methode weer opgepakt worden en kunnen we sneller, makkelijker en zelfstandiger aan de slag met de lesstof. Ik heb jou nodig om dit idee op een verrassende manier invulling te geven!;None;None