Groeps- en vakoverstijgend leren in thema's
Door groepsoverstijgend en vakoverstijgend te werken binnen thema's, is er ruimte voor onderzoekend leren, persoonlijke invulling en leren van en met elkaar.;Door groepsoverstijgend en vakoverstijgend te werken binnen thema's, is er ruimte voor onderzoekend leren, persoonlijke invulling en leren van en met elkaar.;Het doel van het initiatief is het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn van groep 3 t/m 8 in het thematisch werken, waarbij alle kerndoelen van de zaakvakken aan bod komen. We werken in units waarbij drie leerjaren in een unit zitten. In deze units willen we de zaakvakken thematisch aanbieden voor alle leerjaren in plaats van werken vanuit de methode. Bij het thematisch werken is er ruimte voor onderzoekend leren, persoonlijke invulling, leren van en met elkaar. Ook moet het programma aansluiten bij het curriculum. Hoe wil ik dit gaan doen: -literatuuronderzoek thematisch werken -literatuuronderzoek onderzoekend leren -bezoeken van scholen die thematisch werken -bezoeken van scholen met voorbeelden van onderzoekend leren -inventariseren en koppelen van vaardigheidsdoelen aan leerdoelen voor groep 3 t/m 8 a.d.h.v. de kerndoelen - ontwerpen en ontwikkelen van minimaal 6 voorbeeld thema’s, met daarin uitgewerkte lessuggesties op verschillende niveaus + materialen en ook tips voor de leerkrachten om het onderzoekend leren v.d. leerlingen te stimuleren. (soort leskist) - Coachen van collega’s om zelf thema’s uit te werken