Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Groeps- en vakoverstijgend leren in thema's

Laatst bijgewerkt op:

Even voorstellen Mijn naam is Dijanne Bos. Ik ben 25 jaar en werkzaam op obs De Kameleon in Oosterhout. Dit is een kleine school met hoofdzakelijk kinderen met een niet Nederlandse achtergrond.  Ik ben fulltime leerkracht in unit 2 (leerjaar 3,4,5). Door het werken in units zijn er structureel meer handen in de klas. Ik vind het fantastisch om kinderen te laten leren vanuit verwondering en verbazing. Door het werken in units leren de kinderen van en met elkaar. De zaakvakken zijn vanuit de methode erg leerjaren gericht en ik ervaar dat het methodisch onderwijs te weinig aansluit bij de leef en belevingswereld van onze leerlingen.  Hier wil ik verandering in brengen door de zaakvakken groepsoverstijgend in thema’s aan te bieden waarbij er ruimte is voor onderzoekend leren, persoonlijke invulling en leren van en met elkaar. Dit ga ik doen door me te verdiepen in thematisch werken en onderzoekend leren vanuit literatuur en het bezoeken van diverse scholen.  Daarna ga ik kijken welke vaardigheidsdoelen de kinderen moeten beheersen en dit koppel ik aan de kerndoelen voor groep 3 t/m 8. Aan de hand van de vaardigheidsdoelen en kerndoelen ontwerp en ontwikkel ik een format voor het uitwerken van thema’s. Ook wil ik dan minimaal 6 voorbeeldthema’s ontwikkelen die ik in de praktijk ga uitproberen en verbeteren. Tijdens het leerproces van mijn initiatief heb ik mede loffers en coaches nodig voor een frisse blik, een onafhankelijke mening en als sparringspartners. Ik wil mijn ideeën kunnen voorleggen en een onafhankelijke mening van buitenaf terugkrijgen.  Ook hoop ik op inspirerende lerarenlabs waar kennis en connecties gedeeld kunnen worden met elkaar. Verbazing, verwondering, vragen stellen en onderzoeken. Zelfontdekkend leren, samenhang gaan zien tussen vakgebieden en stof die beter beklijft.  Dat is wat ik met mijn initiatief wil bereiken.;None;None