Gewoontenvorming als pedagogisch instrument
;Het onderzoeken van gewoontevorming bij kinderen staat centraal. Naast dat gewoonten orde handhaven, impliceren zij ook culturele waarden zoals die tot uitdrukking komen in sociale gewoonten, de omgang met materialen etc. Er wordt gezocht naar hoe gewoontevorming vruchtbaar kan inwerken op het klassenklimaat.;Om de kracht van gewoontevorming als pedagogisch instrument te doen gelden, moet de didactiek ervan worden onderzocht en uitgedacht. Met ondersteuning van de subsidie wil ik het volgende realiseren: · Het vormgeven van een methodiek gewoontevorming voor groep 3 t/m groep 8. Hierin staat beschreven: o Verkenning van het fenomeen (wat is het , welke – soorten - gewoonten zijn er) o Pedagogische visie op gewoontevorming (waarom is het belangrijk) o De didactiek van de gewoontevorming (hoe toe te passen in de praktijk: het ontwerpen en implementeren) Door middel van zelfstudie, samenwerking met collega's en onderzoek in de lespraktijken, wil ik tot een krachtig resultaat komen.