Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Gewoon beginnen

Laatst bijgewerkt op:

Typisch: ik ben eerst uitgebreid aan het brainstormen, nadenken, schaven, nog meer aan het nadenken en uitzoeken voordat ik echt aan een pitch en blog kan beginnen. Ik ben al tijden bezig met ‘mijn plan’, maar er is nog weinig concreets. Ik wil de pitch en blog pas schrijven als ik het gevoel hebt dat ik echt weet wat ik precies wil en zeker weet dat mijn idee wel goed onderbouwd is. Dat maakt het soms lastig om te beginnen. Vandaag heb ik besloten dat blog en pitch vandaag af moeten, of ze nu af zijn of niet. Dus hierbij mijn voorlopige pitch. Een leerling die onderuitgezakt achterin de klas zit en zich afvraagt waarom hij die domme werkboekopdrachten voor geschiedenis moet maken terwijl hij het al lang snapt? Hij wil zich liever in de Eerste Wereldoorlog verdiepen, want daar ligt zijn interesse. Een gemiste kans, wat mij betreft! Om er voor te zorgen dat leerlingen gemotiveerd aan de slag gaan met geschiedenis is het belangrijk dat zij eigenaarschap en keuzevrijheid ervaren. Daarom wil ik dat docenten  in staat worden gesteld om geschiedenisonderwijs op maat te maken en leerlingen in staat worden gesteld om geschiedenisonderwijs op maat te ontvangen. Alleen dan ontstaat er betekenisvol onderwijs. Ik ben Nienke van der Burg, geschiedenisdocent, en ik wil er samen met collega’s voor zorgen dat leerlingen bij elk tijdvak een keuze hebben in de manier waarop zij de stof krijgen aangeboden en verwerken, passend bij hun niveau en interesse. Daarom ga ik voor de bovenbouw geschiedenis (havo/vwo) bij elk tijdvak opdrachten verzamelen en ontwerpen en die middels een duurzame digitale leeromgeving toegankelijk maken voor leerlingen. Dus heb je leuke verwerkingsopdrachten gemaakt of ervaring met gedifferentieerd geschiedenisonderwijs, ik hoor heel graag van je! Dan kunnen we materialen en ideeën uitwisselen. Zodat wij als docenten betekenisvol onderwijs kunnen maken en leerlingen een keuze hebben in de manier waarop zij de geschiedenis leren kennen.;None;None