Gepersonaliseerde rekenroutes
Op welke wijze kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen van groep 1 t/m groep 8 een goede opbouw in hun rekenontwikkeling hebben met daarin ruimte voor hun eigen leervragen, leerstijl en leerbehoeften binnen vraaggestuurd onderwijs ongeacht hun niveau?;Op welke wijze kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen van groep 1 t/m groep 8 een goede opbouw in hun rekenontwikkeling hebben met daarin ruimte voor hun eigen leervragen, leerstijl en leerbehoeften binnen vraaggestuurd onderwijs ongeacht hun niveau?;Doel: Een passende rekenmethode die recht doet aan onze manier van werken. Wij willen rekenroutes ontwikkelen die uitgaan van zowel de leervragen en leerbehoeften van de leerling als aan de ontwikkelingsfase in een goede opbouw. De rekenroutes kunnen gedeeld worden met alle scholen die op een vraaggestuurde manier en gepersonaliseerd met leerlingen willen werken. We werken sinds dit schooljaar met een digitaal portfolio, waarin leerlijnen staan die afgeleid zijn van de leerlijnen van de CED-groep en uitgaan van de referentieniveaus. In het vormgeven van ons rekenonderwijs willen wij uitgaan van deze leerlijnen. Werkwijze: Voorbereiding rekenroutes: Feb - april 2017 De leerlijn rekenen ("getallen en bewerkingen" en "meten en meetkunde") opdelen in blokken. Wat zijn de cruciale leermomenten? Welke instructies horen daarbij? Welke materialen en oefenstof is hierbij passend? Waar is ruimte voor eigen leervragen? Op welke manier gaan we evalueren/toetsen? April/ mei; Beoordeling reken-expert. Juni/juli; Uitproberen met een pilotgroep per leerplein. Evalueren met het team, ouders en leerlingen. Teamscholing tijdens studiedag. Monitoring en uitwerking door reeds gevormde rekenwerkgroep waarin alle leerpleinen vertegenwoordigd zijn. Augustus; Implementatie schooljaar 2017-2018