Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Gepersonaliseerd leren, maatschappijvakken vwo bovenbouw

Laatst bijgewerkt op:

Scala Academy binnen de maatschappijvakken Ik ben Astrid Klijmij, docent aardrijkskunde en social & global studies in de bovenbouw vwo op het Scala College in Alphen aan den Rijn. Op onze bovenbouw locatie starten we het volgende schooljaar (augustus 2019) met gepersonaliseerd leren, waarbinnen vakoverstijgend werken, onderzoekend leren en keuze voor de leerling de belangrijke pijlers zijn. Het rooster in de bovenbouw zal dan meer ruimte gaan bieden voor persoonlijke leertrajecten. De maatschappijvakken werken samen in een cluster om hiervoor een gezamenlijk programma neer te zetten. Bijna twee jaar geleden hebben we met elkaar de syllabus SE/CE eisen voor de maatschappijvakken bestudeerd. Daaruit bleek dat er overlap is tussen de vakken, de SE-eisen vaak erg ruim zijn en dat onderzoekend leren belangrijk is bij meerdere vakken. In de praktijk blijkt ook nog eens dat de maatschappijvakken veel langs elkaar heen werken en dat de leerstof niet altijd uitdagend en passend wordt aangeboden. Voldoende aanknopingspunten voor de maatschappijvakken om aan de slag te gaan! In mijn zoektocht naar meer gepersonaliseerd leren voor onze bovenbouwlocatie zoek ik vooral concrete voorbeelden en praktische ideeen. Met onze groep collegae willen we namelijk gericht aan de slag gaan en zo min mogelijk blijven hangen in vergaderen en overleggen. Belangrijke vraag hierbij is ook hoe we alle collegae actief betrekken in dit veranderingstraject en welke ervaringen van anderen we hier kunnen gebruiken.;None;None