Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Gepersonaliseerd leren in het rekenatelier

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Anne-Marie Vriesman, ik werk nu ongeveer 20 jaar in het basisonderwijs en mijn lof initiatief heet Gepersonaliseerd leren in het rekenatelier. Toen ik, halverwege de jaren 70, zelf op de basisschool zat, stond er bij ons in de klas een bakjestoren met rekentaken daarin. De witte waren de oefentaken en de oranje, de toetsen. Ik weet niet meer precies hoe het systeem in elkaar zat maar wel dat je als je de oranje taken onvoldoende had gemaakt, dan moest je extra witte taken maken en als je de oranje taken goed had gemaakt mocht je door naar de volgende toren met bakjes. Ik was de trage rekenaar die altijd extra witte taken moest doen. Natuurlijk had iemand, diep in de jaren 70, heel goed over dit systeem nagedacht. Inzichten veranderden echter en de rekenmethodes zien er nu heel anders uit. Tijdens het werken met die rekenmethodes merkte ik echter dat het voor kinderen soms lastig is om binnen 1 les telkens weer over te schakelen naar een nieuw onderwerp. Snap je net lekker hoe het zit met de digitale tijden, moet je weer door naar tabellen en die digitale tijden komen pas volgende week weer aan bod. Bij die les moet de voorkennis dan weer opnieuw geactiveerd worden en dat kost allemaal tijd en komt de betrokkenheid van de leerlingen niet ten goede. Naar mijn idee kan dat anders. Als je een wat langere periode aan 1 domein werkt kunnen de leerlingen die het moeilijk vinden wat langer bij de basis stil blijven staan en de leerlingen die het snel oppakken door naar het volgende leerdoel binnen dat domein. Dit vraagt echter wel veel van de organisatie van het Rekenatelier. En daar is dan meteen het doel van mijn lof initiatief: hoe geef je gepersonaliseerd rekenonderwijs, op domein geordend, methode onafhankelijk maar kind volgend, vorm in een Rekenatelier? De eerste stap zal zijn om alle leerlijnen helder te krijgen. Daarna moeten we in het team bepalen hoe wij het werken in het rekenatelier in de ideale situatie voor ons zien; hoe willen we de balans instructie-zelfstandig werken, waar passen we automatiseren in? Blijven we werken met de digitale methodes die we nu gebruiken en moet ieder kind dezelfde methode gebruiken? Hoe zorgen we voor een organisatie waarin genoeg ruimte is voor de individuele begeleiding van de leerlingen? Daarnaast zal ik het mijn taak zijn om informatie te zoeken en door te geven die we kunnen gebruiken voor het vormgeven van dit ‘raamwerk’ bv mbt toetsen en verantwoording. In de lof-coachgroep, mijn  coach en mijn mede loffers hoop ik mensen te vinden die ervaring hebben met gepersonaliseerd onderwijs of domein rekenen zodat ik wellicht dingen niet zelf hoef uit te vinden die op een andere school, al heel goed werken. Maar ik hoop vooral op veel inspiratie op allerlei gebieden en ben ook zeer benieuwd naar de andere initiatieven.;None;None