Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Gepersonaliseerd leren en groepsoverstijgend leren

Laatst bijgewerkt op:

;Het team wil haar onderwijs (her)ontwerpen om zo dicht mogelijk te komen bij passend onderwijs en de intrinsieke motivatie van leerlingen. Hiertoe willen de leraren binnen leerteams onderwijs ontwerpen waardoor leerlingen gepersonaliseerd (eigen leerstijl en tempo, ruimte voor autonomie) en onderzoekend en ontwerpend leren binnen betekenisvolle contexten.;Doel: - Creëren van optimale condities voor passend en eigentijds onderwijs waardoor we kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen: onderzoekend en ontwerpend leren, leren binnen betekenisvolle context (thema's/domeinen). - Efficiënt gebruik maken van het professionele kapitaal. Werkwijze: Middels het vormen van leerteams, waarin leerkrachten van verschillende jaargroepen samen verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen, uitvoeren, observeren en begeleiden van betekenisvolle onderwijscontexten binnen onze onderwijspraktijk, gaan we cyclisch onderzoeken en ontdekken op welke manier we gepersonaliseerd leren en leren binnen betekenisvolle contexten vorm kunnen geven. Om cyclisch onderzoeken en ontdekken mogelijk te maken zullen er structureel wekelijkse werk- / studiebijeenkomsten zijn waarin de leraren sparren over de ideeën, oplossingen en ervaringen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen en daarnaast praktisch aan de slag gaan met het uitwerken van de verschillende ideeën.  Hierbij wil ik de leerteams ondersteunen en begeleiden. De inzet van collegiale consultatie,  observaties van onderwijsleersituaties door leraren en reflectiemomenten zal ervoor zorgen, dat we veel input krijgen over wat er toe doet bij gepersonaliseerd leren en thematisch werken. Op deze manier wordt ook het samenwerkend leren en gebruik maken van elkaars talenten, van zowel leerkrachten, leerlingen en ouders gestimuleerd.