Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Gepersonaliseerd leren binnen betekenisvolle context

Laatst bijgewerkt op:

Ik ben Monique Fransen en leerkracht van groep 8, Intern Begeleider en Bovenbouwcoördinator op basisschool ’t Stekske in Langenboom. Samen met mijn team optimale condities creëren voor passend en eigentijds onderwijs om aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen: leren binnen betekenisvolle contexten, meer autonomie, onderzoekend en ontdekkend leren. Efficiënte inzet professioneel kapitaal is essentieel. Ons nieuwe eigentijds onderwijs sluit aan op de intrinsieke motivatie voor leren die kinderen van nature hebben. Op deze manier leren leerlingen van en met elkaar door op onderzoek te gaan vanuit eigen leervragen en door te doen en te ontdekken. Dit leidt tot zelfbewuste leerlingen, die met plezier leren en die hun talenten kennen. Ze ontwikkelen kwaliteiten in de zorg voor elkaar en de omgeving, organiseren, vergaderen, construeren en spelen. Een gedegen voorbereiding op de eisen die de maatschappij en deze complexe wereld aan onze kinderen stelt. Het leren van de leraren gaat vooraf aan het leren van de leerlingen. Om het bovenstaan

teamwork

de te bereiken wordt de leraar als regisseur en ontwerper van het onderwijs in zijn kracht en verantwoordelijkheid geplaatst. De leraar ontdekt zijn mogelijkheden of wordt erin bevestigd. Professionele Leergemeenschappen worden gevormd, waarin leerkrachten samen verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen, uitvoeren, observeren en begeleiden van betekenisvolle onderwijscontexten, gaan we cyclisch onderzoeken en ontdekken hoe gepersonaliseerd leren en leren binnen betekenisvolle contexten vorm te geven. Het begeleiden en ondersteunen van de Professionele Leergemeenschappen is onderdeel van mijn taak. De inzet van collegiale consultatie, observaties van onderwijsleersituaties door leraren en reflectiemomenten zorgt voor input over wat er toe doet bij gepersonaliseerd leren en thematisch werken. Samenwerkend leren en gebruik maken van elkaars talenten wordt tevens gestimuleerd. Ondersteuning bij het begeleiden en coachen van PLG’s om leren van en met elkaar een professioneler en planmatiger karakter te geven, hoop ik te vinden tijdens de Lerarenlabs.;None;None