GEO-ICT: aardrijkskunde live en actueel in de les
;Kennis toepassen in een actuele en 'live' context. Door tijdgebrek gebeurt dat te weinig. Door gebruik te maken van actuele en live bronnen op internet gaan leerlingen zinvolle opdrachten maken in een actuele en live context. Hierbij presenteren zij de opdrachten op een verbale en non-verbale manier (Marzano, 2003);Het toepassen van kennis in een actuele context is een werkvorm die leerlingen anders laten denken met aardrijkskunde (naar: Leat, 1998). Op dit moment is het een gemiste kans voor het schoolvak aardrijkskunde als het scala aan actuele en ‘live’ websites aansluitend op de domeinen B t/m E niet benut wordt. Het doel is om deze kans nu wel te pakken. Met de vakcollega’s aardrijkskunde willen we samen digitale opdrachten ontwikkelen bij deze ‘live’-bronnen en/of actuele data (bijv. op het gebied van migratie, verkeersstromen, woningmarkt, aardbevingen en het weer). Door de actualiteit wordt de kennis betekenisvol ingezet en de leerling zal productieve leer- en denkgewoontes toepassen (Marzano, 1992 en 2001). Tijdens de ontwikkeling werken we in duo’s, het eindproduct wordt uiteindelijk bij een derde vakcollega uitgevoerd. Vakdidacticus aardrijkskunde Chris Diederiks (Rijksuniversiteit Groningen) en docent ICT Gerrit Zandbergen zijn bij het project betrokken. De opdrachten worden voorzien van een docentenhandleiding, zodat met een kleine aanpassing de opdracht voor elke dag actueel is. Een beknopt voorbeeld: Leerlingen maken met earth.nullschool.net een presentatie over luchtstromen van 11 mei 2016. Ze maken ze screenshots en screencasts. Leerlingen bewerken vervolgens de screenshots/screencasts en geven o.a. de hogedruk- en lagedrukgebieden, moessonwinden en de ITCZ aan.