Geo Future School - samenwerkend leren
Toen we ongeveer drie jaar geleden de eerste ruwe schets van Geo Future School op papier hadden staan, had ik nog geen idee waartoe dat zou leiden. Gisteren kwamen leraren van allerlei scholen kriskras door Nederland bij elkaar om samen te oefenen in het ontwerpen van een curriculum voor een module Geo Future School. Zij waren afkomstig van de 24 scholen die sinds dit schooljaar officieel Geo Future School in oprichting zijn én van scholen die concrete interesse hebben getoond. Onder leiding van Hans Palings werkten de leraren met elkaar samen om blauwdrukken te ontwerpen voor nieuwe modules. Deze blauwdrukken werden gemaakt bij één van de hoofdthema’s of Grand Challenges die centraal staan bij Geo Future School zoals klimaatverandering, logistiek, agrofood, geopolitiek, water, energie, globalisering en gezondheid. Omdat dit stuk voor stuk multidisciplinaire thema’s zijn, benaderen we ze ook op die manier, door leraren die verschillende vakken geven of op verschillende scholen met elkaar samen te laten werken. En dit werkt: Als het onderwijsmateriaal door de leraren zelf wordt ontworpen, zijn ze er zelf meer mee begaan en meer gemotiveerd om het in de praktijk te brengen. Door met elkaar samen te werken, wordt natuurlijk ook van elkaar geleerd. Leraren kunnen er zo samen voor zorgen dat het lesmateriaal van goede kwaliteit is. Dit wordt nog versterkt doordat er altijd een externe partner als een kennisinstelling of bedrijf bij betrokken is. Wellicht nog belangrijker is dat leraren die met elkaar samenwerken elkaar ook inspireren. Ze delen hun positieve ervaringen en maken daar met elkaar nieuw onderwijs van. Dankzij het Lerarenontwikkelfonds hebben leraren van verschillende vakken op mijn school nu tijd om op deze manier met elkaar én met externe partners samen te werken. En dat gaat mooie resultaten opleveren. Natuurlijk is samenwerken alleen nog niet genoeg. Daarom geeft Geo Future School ook structuur in de vorm van een opbouw in denkvaardigheden, het gebruik van veldwerk en geo-ict-toepassingen en een vast format. Zo’n structuur is nodig omdat alleen vakoverstijgend werken in losse projecten onvoldoende meerwaarde oplevert. Er is pas meerwaarde als er structureel vakoverstijgend wordt gewerkt, waarbij leerlingen ook eigen leerdoelen kunnen formuleren en eigen leeraccenten kunnen aanbrengen. Dit is precies wat met Geo Future School wordt beoogd. Toen ik gisteren die leraren zo goed met elkaar bezig zag, had ik het idee even in de toekomst van het onderwijs te kijken. In die toekomst hoop ik dat het de normaalste zaak van de wereld is dat leraren met elkaar én met kennisinstellingen en bedrijven samenwerken binnen een vakoverstijgende structuur rondom thema’s die echt iedereen aangaan. Ik ben heel benieuwd naar hoe ver we over nog eens drie jaar zijn met het verwezenlijken van dit onderwijs.;None;None