Geo Future School en vakoverstijgend werken
Het gaat goed met Geo Future School. Twintig scholen gaan komend jaar van start als officiële Geo Future School in oprichting. Dit overtreft mijn verwachtingen en niet zo’n beetje ook. Ik ben er trots op dat zoveel scholen het aandurven om met elkaar en met het KNAG een nieuwe weg in te slaan. Een weg naar vakoverstijgend onderwijs rondom thema’s die ons allemaal echt aangaan zoals klimaatverandering, energie, water, globalisering, geopolitiek, gezondheid en voedsel. En dan zijn er nog veel meer scholen die op een of andere manier experimenteren met het concept van Geo Future School. Het schept natuurlijk ook de nodige verwachtingen. Voor de meeste scholen is dit de eerste keer dat er echt structureel vakoverstijgend gewerkt wordt, zo ook op de school waar ik zelf werk. Het betekent dat docenten van meerdere vakken elkaar zullen moeten opzoeken. Ze zullen het gesprek over de inhoudelijke invulling van Geo Future School moeten aangaan. Hoe leuk dat kan zijn mocht ik onlangs ervaren toen ik me met collega’s aardrijkskunde, economie en geschiedenis een hele ochtend verdiepte in het ontwerpen van modules. Tine Béneker en Hans Palings van de Universiteit Utrecht lieten ons nadenken over wat er allemaal bij komt kijken als je een Geo Future School module gaat ontwerpen. Het gaat er daarbij niet alleen om te bedenken wat je allemaal moet doen, maar ook wanneer je dat moet doen. Vakoverstijgend werken is een 'hot' item op veel scholen. Er worden allerlei projecten gedaan die worden ingevuld vanuit verschillende vakken. Dat heeft meerwaarde voor het onderwijs. Bij deze projecten leren leerlingen dat schoolvakken niet op zich zelf staan. Ze leren te denken vanuit verschillende invalshoeken. Als het echter blijft bij enkele individuele projecten is vakoverstijging in de praktijk voor leerlingen niet meer dan een middel om het onderwijs wat aantrekkelijker te maken. Van echte samenhang is geen sprake. Net als bij schoolvakken is er bij vakoverstijgend werken structuur nodig. Er moet een leerlijn zijn en leerlingen moeten met regelmaat vakoverstijgend werken en denken. Met Geo Future School willen we die structuur bieden. Thema’s vanuit verschillende invalshoeken benaderen moet geen geïsoleerd aardigheidje meer zijn in een activiteitenweek, maar een structureel onderdeel worden van het lesprogramma. De eerste ervaringen leren me dat leerlingen hier helemaal niet gek van op kijken. Ze begrijpen het belang en zien vaak goed dat vakken elkaar kunnen aanvullen. Maar ook docenten vinden het leuk en zinvol om met elkaar samen te werken. Ik geniet als docent aardrijkskunde van de input van mijn collega’s economie en geschiedenis. En ik leer enorm veel van hen. Rondom de thema’s van Geo Future School vinden we elkaar eigenlijk vrij snel. Veel makkelijker nog dan ik vooraf dacht. Dit maakt wel duidelijk hoe natuurlijk het is om, vanuit het ‘eigene’ van de afzonderlijke vakken, vakoverstijgend te werken. Twintig scholen begeven zich nu dus op dit pad van Geo Future School en gaan met elkaar een invulling geven aan een integrale thematische benadering. Ik kijk nu al uit naar het schooljaar 2016-2017.

;None;None