Gemotiveerd naar optimale onderwijsopbrengsten
;
Onderzocht wordt hoe de leerkracht-leerling relatie -waarin communicatie (feedback) een belangrijk aspect is- van invloed is op prestaties en motivatie van basisschoolleerlingen. Op basis van wetenschappelijke literatuur en vragenlijsten, wordt een training voor leerkrachten ontworpen en uitgevoerd. Waarna de invloed van deze training op de motivatie en leerresultaten wordt onderzocht.
;Een voorspeller van intrinsieke motivatie is sociale verbondenheid tussen leerling en leerkracht (Hudges & Chen, 2011). De Inspectie van het onderwijs (2014) stelt dat Nederlandse leerlingen vaak onvoldoende gemotiveerd zijn. Met dit onderzoek ontstaat inzicht in succesvolle elementen voor een leerkrachttraining ter verbetering van de leerkracht-leerling relatie, onder andere door het geven van effectieve feedback en daarmee het verhogen van leerlingmotivatie als sleutel tot betere onderwijsopbrengsten. Op basis van literatuurstudie en percepties van leerkrachten wordt een training ontwikkeld. Daarna wordt via een pretest-interventie-posttest design de training tweemaal uitgevoerd, vervolgens wordt vastgesteld of de motivatie en onderwijsopbrengsten van leerlingen zijn toegenomen. Het onderzoek wordt opgesplitst in drie fasen. Er is gekozen voor educational design research (Akker van den, Gravemeijer, McKenney, & Nieveen, 2006) waarbij gebruik gemaakt wordt van pretest-interventie-posttest design (twee cycli). De training wordt op basis van een eerste uitvoering geëvalueerd en verbeterd. Hierop volgt een herontwerp van de training dat op dezelfde wijze zal worden uitgevoerd en getest. Werkwijze: *Literatuuronderzoek *0-meting inventariseren opvattingen en overtuigingen van leerkrachten zelf aangaan 'relatie en feedback' *0-meting motivatie/trendanalyse leerlingen *0-meting a.d.h.v. vragenlijst relatie lk-lln (door leerkrachten en leerlingen) *Passende training ontwerpen (evidence-based) *Observatiestudie *Ontwerp training *Uitvoeren training *Herontwerp training *Evalueren training *Effectmeting