Gedifferentieerd flippen
Leerlingen bestuderen thuis lesstof (filmpjes, instructiemateriaal) waarna ze on-line een testje invullen. Aan de hand van het resultaat maken ze in de klas opgaven, gedifferentieerd naar moeilijkheid (inclusief Hele Taak Eerst) en leerstijl, dan wel krijgen ze additioneel, maatwerk instructiemateriaal. Lestijd wordt op deze manier efficiënter en effectiever benut.;Leerlingen bestuderen thuis lesstof (filmpjes, instructiemateriaal) waarna ze on-line een testje invullen. Aan de hand van het resultaat maken ze in de klas opgaven, gedifferentieerd naar moeilijkheid (inclusief Hele Taak Eerst) en leerstijl, dan wel krijgen ze additioneel, maatwerk instructiemateriaal. Lestijd wordt op deze manier efficiënter en effectiever benut.;Doelen: 1. Leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces: doe ik mijn opdrachten goed, dan word ik meer uitgedaagd en kan ik hogere cijfers halen; doe ik dat niet dan haal ik lagere cijfers. Het resultaat is direct zichtbaar in de moeilijkheidsgraad van de opgaven. 2. Bevorderen van motivatie door betere aansluiting op de leerstijl van leerlingen. Dit voorkomt ondermeer onderpresteren en daagt uit tot creatieve oplossingen . 3. Minder goede leerlingen krijgen opgaven op hun niveau en worden zo alsnog uitgedaagd om een 5 of 6 te halen. 4. De lestijd wordt efficiënter besteed door leerlingen individueel dan wel groepsgewijs uitleg op maat te geven bij opgaven waar ze zonder hulp van docent of elkaar niet mee verder kunnen. Werkwijze: Zie Samenvatting voor opzet. In de klas worden leerlingen a.h.v. hun score ingedeeld in drie expertgroepen, die elk opgaven krijgen met oplopende moeilijkheidsgraad. Leerlingen met weinig aanleg komen in de laagste groep en werken daar met als streven 'een voldoende voor Natuurkunde'. Betere leerlingen komen in ambitieuzere groepen met als streefcijfer een 7 - 8 resp. 9 -10. Leerlingen die thuis niet gewerkt hebben komen in een vierde groep, de leesgroep. Die gaat zelfstandig de stof bestuderen