Gediffentieerd Chinees onderwijs ontwikkelen met LATO
;Namens mijn school neem ik sinds september 2015 deel in de Leidse Aanpak voor TalentOntwikkeling; mijn focus ligt bij meta-cognitieve vaardigheden voor alle niveaus (MAVO t/m Gymnasium/tto), gedifferentieerd onderwijs voor de 20% begaafde leerlingen, het nieuwe examenvak Chinese taal & cultuur en de aansluiting van po bij vo.;Het vak Chinees wordt in het po terecht meestal ingezet om leerlingen te leren leren. Ik wil voor mijn brugklas module (brede introductie voor mavo t/m gymnasium gemengd) en volgende leerjaren (havo/vwo gemengd of apart) werkvormen ontwikkelen die deze leerlingen op hun niveau uitdagen. Gezien ik binnen LATO training in Metacognities heb gevolgd en in de Leidse kenniskring Differentiëren zit, wat ik komend schooljaar ga doorzetten, ga ik dit als basis gebruiken voor mijn zelf te ontwikkelen werkvormen. Het zal hem vooral zitten in hoe ik de lln laat werken (van losse driloefeningen vertalen naar betekenisvolle aantrekkelijke hele taken), en wat ik expliciet met lln ga benoemen als waardevolle metacognitieve vaardigheden en "21st century skills". Hierbij kun je ook nog denken aan hoe je deze leerpunten personaliseert middels gesprekjes bijvoorbeeld. Dan kun je de leerbehoefte in termen van "waar loop ik vast, wat heb ik nodig" met individuele lln vertalen naar onderdelen binnen opgedragen hele taken waar ze zich op kunnen richten. Die onderdelen kunnen simpele driloefeningen zijn, maar dan zijn ze wel eerst relevant gemaakt voor de leerling in kwestie waarna hij/zij er intrinsiek gemotiveerd aan gaat werken en zich daarbij realiseert waar hij/zij wil uitkomen aan het einde.