Gaan voor de pitch!
Hallo allemaal, Mijn naam is Sjaak Weenink, een biologiedocent van Het Noordik in Almelo. Ik ga werkvormen voor mijn vak ontwikkelen om de formulering van leerlingen te verbeteren. Leerlingen op mijn school wonen in een gebied waar de uitdrukkingsvaardigheden lager dan gemiddeld zijn. Een lage uitdrukkingsvaardigheid zorgt voor lagere scores op toetsen en examens ondanks dat de leerlingen de lesstof wel beheersen. Om de uitdrukkingsvaardigheden te verbeteren, ga ik werkvormen ontwikkelen waarbij leerlingen; leren om de gestelde vragen beter te begrijpen, bewust worden van hun gegeven antwoorden en daarbij deze antwoorden zelf leren verbeteren. Deze werkvormen zullen in eerste instantie bestemd zijn voor het verbeteren van uitdrukkingsvaardigheid bij biologie maar zullen uiteindelijk ingezet kunnen worden bij andere vakken waarbij de uitdrukkingsvaardigheid een grote rol speelt. Voor dit project heb ik mogelijke werkvormen nodig die in een les toegepast kunnen worden. Bij deze werkvormen is het ook zaak om methodes te bezitten waarop de huidige uitdrukkingsvaardigheid van de leerling gepeild kan worden en waarop een transparante manier verbeteringen aangetoond kunnen worden. Op moment willen wij het model van Toolmin gebruiken in combinatie met een eigen vraag-antwoord formule gebaseerd op het CPS eindexamentraining (van Velzen & Zuidgeest 2012). Tips en trucs om mijn doel te bereiken altijd welkom. Ik spreek jullie snel. groeten Sjaak ;None;None