Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Formatieve evaluatie en motivatie in de les.

Laatst bijgewerkt op:

;Doelstellingen en progressie-gerichte feedback stimuleren de intrinsieke motivatie om te leren. Echter, evaluaties in het huidige onderwijs zijn vaak weinig inzichtelijk voor leerlingen en gericht op eindvaardigheden._x000D_ In dit project zal professionele ontwikkeling plaatsvinden doordat theorie vertaald wordt naar de dagelijkse lespraktijk door middel van live observaties en video-based reflection.;De eerste doelstelling van dit project is om docenten meer inzicht te geven in de functies van (summatieve en formatieve) evaluatie en hoe deze manieren van evalueren gerelateerd zijn aan de motivatie om te leren._x000D_ Een tweede doelstelling is dat docenten, op basis van deze inzichten hun expertise vergroten door middel van het cyclisch proces van ontwerpen, lesgeven, reflecteren en onderzoeken._x000D_ Gedurende een vijfdaagse training, gegeven door Christa Krijgsman, wordt samengewerkt in een team van drie of vier collega’s. Tijdens de eerste bijeenkomst zal theorie centraal staan: de theorieën ‘Assessment for Learning’ en ‘Self-Determination Theory’ worden nader uitgelegd. Tijdens de vier daaropvolgende bijeenkomsten worden deze theorieën naar de praktijk vertaald. Dit doen we door toepassing van de methode ‘Lesson Study’. Teamleden ontwerpen samen een onderzoeksles. Ze geven om en om een les of ze observeren het gedrag van "case"-leerlingen in die les. Observatie zal live plaatsvinden, en op basis van video. Reflecteren gebeurt live en in een online omgeving. Deze les wordt besproken en eventueel aangepast. Daarna gaat een ander teamlid dezelfde (aangepaste) les geven, waarbij de andere teamleden wederom ieder één leerling observeren. Na meerdere van deze cycli wordt verslag gedaan aan collega's binnen de professionele leergemeenschap.