Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Formatief toetsen, reflectie, feedback o.b.v. rubr

Laatst bijgewerkt op:

;Samen met twee collega's gaan we bij drie verschillende examenvakken (Nask2, wiskunde en Engels) ons onderwijs vernieuwen. Dit willen we doen door te werken op basis van feedback in plaats van cijfers. Deze feedback geven we op basis van rubrics.;Elke periode werken leerlingen aan door de docent opgestelde doelen. Die doelen zijn uitgewerkt in Rubrics. Deze Rubrics worden vormgegeven in een Waldheim-format zodat ze bij alle vakken voor de leerlingen herkenbaar zijn. Met grote regelmaat worden leerlingen op formatieve wijze getoetst. Daarna reflecteren de leerlingen op hun behaalde resultaat en uiteindelijk geeft de docent feedback op hun voortgang. Door ons onderwijs op deze manier vorm te geven zullen leerlingen gemotiveerd raken omdat ze betrokken zijn op hun eigen leerproces en inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling. Als docent kun je beter sturen op het individu en sluiten de lessen beter aan op de leerlingen. Omdat deze manier van werken niet goed binnen een bestaande methode past gaan deze drie vakken zonder methode werken. Engels heeft hier al vier jaar ervaring mee, de andere vakken volgen in het nieuwe schooljaar. Gezamenlijk zetten we niet alleen de stap om zonder methode te werken maar nemen we gelijk de volgende stap om ons onderwijs te verbeteren.