Foodtruck 'Pontes Goes healthy'
;De naam van mijn initiatief: Foodtruck 'Pontes Goes healthy'. Met de aanvraag wil ik graag projecten ontwikkelen waarbij leerlingen bewust worden wat gezonde voeding is, wat het met je lijf doet maar ook praktisch aan de slag gaan zoals; hoe je het kunt oogsten, bereiden én de combinatie maken met beweging en sport. Maar dan nét even iets anders. ;Leerlingen weten over het algemeen wel wat 'gezond' of 'ongezond' is, maar komen vaak ook niet echt verder dan het verschil tussen 'fruit en groenten' en de 'Mcdonalds'. Diegene die daar bewust mee bezig zijn, zoals fanatieke sporters, kunnen het verschil beter omschrijven. Maar ook daar is het soms beperkt, want wat kun je het beste vóór het sporten eten, wat tijdens en wat erna? Hoe werkt die combinatie en wat heeft jouw lichaam nodig? En dan is er nog maar een klein deel van de kennis opgelicht. Ook bij het praktische gedeelte missen veel leerlingen ervaringen. Juist op de leeftijd van onze leerlingen vinden er veel veranderingen plaats. Gezonde voeding en bewegen, dus het bezig zijn met je gezonde leefstijl, is erg van belang! Uit meerdere onderzoeken blijkt ook dat het werken aan de gezondheid bij leerlingen bijdraagt aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl. Uit ervaring blijkt ook dat veel leerlingen rond de leeftijd van klas 3 en klas 4 fitnessen. Vaak zijn deze leerlingen erg geïnteresseerd in de combinatie voeding en trainen. Dus als we iets kunnen ontwikkelen waarbij leerlingen meer raakvlakken hebben, dan zullen ze sneller gemotiveerd raken. Daarom wilde ik graag verschillende (vakoverstijgende) projecten opzetten die te maken hebben met (gezonde) voeding en sport en/of beweegactiviteiten in en rondom school. De projecten en lessen beginnen klein en breiden zich later uit tot een groter project met overkoepelende doelen. Dit idee heeft ook vak- en profieloverstijgende projecten, bijvoorbeeld oogsten van producten (groen) die ze later kunnen gebruiken in onze keuken (hbr). Hoe pas je die producten toe in een gezond gerecht? (Duurzaamheid). De leerlingen krijgen veel verantwoording (naarmate de leerlingen dit aankunnen) tijdens de projecten om zo veel mogelijk leergierigheid te stimuleren!