Flipped gamen
;Ik zou graag een onderwerp binnen het kader van het vak natuurkunde willen vormgeven volgens het principe van flipping-the-classroom én gamification om zo motivatie bij leerlingen en differentiatie tijdens de les te bevorderen. LET OP! Bekijk deze aanvraag in beeld en geluid via de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=1KpNcnHSxyc;Waarom flipping-the-classroom? Na zelf volgens het flipped-the-classroom principe les gehad te hebben, ben ik aangestoken met het virus. Daarom ben ik zelf gaan experimenteren door een aantal lessen ‘flipped’ te gegeven. Na een kort onderzoek binnen mijn klasssen bleek dat het principe op een natuurlijke manier differentiëren in de hand werkt. Waarom gamification? Gamification zorgt er op ervoor dat leerlingen gemotiveerd zijn om met de lesstof bezig te zijn. Gamification beloont leerlingen iedere les voor wat ze geleerd hebben. Dit zorgt voor een opwaartse spiraal van groei en zelfvertrouwen. Werkwijze: Tijdens een periode van één hoofdstuk kijken de leerlingen vooraf aan de les thuis instructievideo's waarin de theorie behandeld wordt. Hieraan gekoppeld is een thuisopdracht die ervoor zorgt dat leerlingen goed voorbereid de les in komen. Tijdens de les krijgen de leerlingen specifieke opdrachten. Met deze opdrachten kunnen leerlingen 'punten' verdienen binnen de game. De game loopt het hele hoofdstuk door. Games werken met levels die een toenemende moeilijkheidsgraad hebben, waardoor iedereen op zijn eigen niveau bezig kan zijn. Om leerlingen goed overzicht te geven op het proces zijn alle opdrachten en video's te bereiken via een makkelijk toegankelijk platform (website/ELO).