Feedback + kindgericht onderwijs = meer eigenaarschap leerlingen groep 3/4
Dit ben ik Ik ben Sandra van Elburg, 31 jaar en 8 jaar werkzaam in het onderwijs. Momenteel geef ik les aan groep 4, de schooljaren hiervoor heb ik aan vrijwel alle groepen les gegeven. Eerst als invaller op verschillende reguliere en SBO scholen. Deze periode van bijna 3 jaar heb ik als ontzettend leerzaam en waardevol ervaren. Naast dat ik leerkracht ben, ben ik ook opleider voor het Julie Menne Instituut waar ik cursussen Met Sprongen Vooruit verzorg voor groep 1&2 en groep 3&4. Deze afwisseling vind ik erg prettig en ik geniet er volop van. Hier kan ik ook echt mijn ei kwijt als rekenspecialist. De master voor deze functie heb ik 2 jaar geleden afgerond en binnen mijn school CBS de MarsWeijde ben ik ook rekenspecialist. Daarom ga ik dit doen Ik ben een persoon en een leerkracht die zich graag blijft ontwikkelen, anderen daarin mee wil nemen en blij wordt van de successen die worden behaald. Wanneer ik een kans zie binnen de onderwijspraktijk, dan gaan mijn vingers kriebelen om er mee aan de slag te gaan. Zo ook met het LOF initiatief. Binnen onze school hebben wij een missie om het eigenaarschap van leerlingen te laten groeien. De vraag met het grote vraagteken die met name bij collega’s speelt is: HOE? Ik wil mijn collega’s graag op weg helpen met het LOF initiatief, zodat niet alleen de leerlingen meer eigenaarschap krijgen over hun ontwikkeling, maar ook mijn collega’s. Wij merken dat het ‘ouderwetse’ systeem niet altijd meer goed past bij de onze leerlingen. Wij willen bij onze leerlingen vaardigheden stimuleren zodat zij leren nadenken hoe zij het beste tot leren komen en wat zij daarvoor nodig hebben. Zo ga ik dit doen Middels klassenbezoeken wil ik een beeld krijgen van de beginsituatie, zodat ik weet welke successen en kansen er liggen. Middels gesprekken met de collega’s wil ik helder krijgen waar hun behoeften liggen, welke verwachtingen zij hebben en waar zij hopen op uit te komen aan het eind van dit schooljaar. Door het jaar heen wil ik vaker klassenbezoeken uitvoeren, zodat ik het proces kan zien waar de collega’s inzitten. Daarnaast wil ik momenten organiseren dat de leerkrachten bij elkaar kunnen gaan kijken, om van én met elkaar te leren. Ook worden er momenten georganiseerd waarbij de leerkrachten onder leiding van mij met elkaar gaan bespreken waar de kansen en successen liggen, waar we in kunnen groeien, wat we daarvoor nodig hebben, welke vaardigheden je als leerkracht en leerling nodig hebt en hoe dit in de praktijk er uit kan zien. Dit heb ik nodig Ik vind het prettig om te sparren met meerdere mensen. Met de gekregen inzichten, ideeën en ervaringen, kan ik groot blijven denken. Het helpt mij keuzes maken om het in de praktijk tot een succes te laten komen. Daarnaast vind ik het prettig om gesprekken te voeren over de ervaringen die ik meemaak als leider van dit initiatief. Deze gesprekken zijn vaak verhelderend voor mij, helpen mij om het vanuit een ander oogpunt te bekijken of te horen dat het prima is zoals ik het heb aangepakt. Ik vind het belangrijk dat ik mij in deze rol ontwikkel. Ik denk dat ik al een mooi begin heb gemaakt door de Master Rekenspecialist, ik denk ook dat ik hier nog verder in kan ontwikkelen.;None;None