Expeditie Europa - een gamified internationaliseringsportfolio
Het Reviuslyceum doet als ELOS-school (Europa als Leeromgeving Op Scholen) veel op het gebied van internationalisering en burgerschapsvorming. Toch zien de leerlingen zichzelf in de regel niet als wereldburgers: hun wereld is soms verrassend klein. Om dit te verbeter
en willen we Expeditie Europa implementeren. Binnen verschillende vakken en tijdens Europaweken kunnen leerlingen missies kiezen om uit te voeren. Hiermee tonen ze vaardigheden aan die overzichtelijk staan gerangschikt in skilltrees. Deze zorgen voor de overkoepelende structuur. Het eindproduct van hun missie zetten ze samen met de antwoorden op reflectievragen in hun OneNote portfolio. Een volledig portfolio leidt dan tot een ELOS junior certificaat. Veel van hun missies kunnen ze afronden binnen de Europaweken. Hier spelen ze in 10 lesuren een scenario over Europa na, waarbij elke leerling een rol inneemt. Door in bijvoorbeeld de schoenen van een vluchteling te gaan staan en te worstelen met hun problemen komen anders abstracte kwesties ineens een stuk dichterbij. We willen Expeditie Europa in de hele onderbouw neerzetten. Hiervoor moeten materialen en scenario’s ontwikkeld worden, docenten getraind en moeten we als docententeam missies gaan verdelen en schrijven. Als docent en trainer in gamification heb ik hiervoor flink wat inhoudelijke expertise. Wat ik zoek zijn mensen met ervaring in organisatiebrede projecten uitvoeren en docenten die ervaring hebben met het gebruik van rollenspellen als onderwijsvorm. Dit alles omdat internationalisering, mits goed uitgevoerd, de empathie voor mensen die anders zijn kan vergroten. En alleen zo kunnen onze leerlingen betere mensen worden.;None;None