Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Escape the classroom opent de weg naar carrièrestap

Laatst bijgewerkt op:

Escape the classroom opent de weg naar carrièrestap Bijna duizend leraren hebben de afgelopen jaren bijzondere LOF-projecten gerealiseerd. In de serie Hoe is het nu met? blikken we terug met een leraar, schoolleider en LOF-coach op de resultaten. Voor dit vierde artikel spraken we met Anne de Groot, Martien Korsten en LOF-coach Jantien Spijker. Wat leverde het project Escape the classroom 2.0 van Anne professioneel en persoonlijk op? Jeugdjournaal Het zal je maar gebeuren: je LOF-project als item in het Jeugdjournaal. Het project Escape the classroom van Anne de Groot, leraar biologie op het Segbroek College in Den Haag, was zo aansprekend dat de NOS in de klas kwam kijken. Ze startte het project in 2015 met haar collega Joris Koot: met de principes van de escaperoom wilden ze hun biologielessen verrijken. Leerlingen worden ‘opgesloten’ in hun klaslokaal en door binnen een uur allerlei spellen te doen en puzzels op te lossen krijgen ze de sleutel om naar buiten te gaan. Anne: ‘Ze moeten al hun kennis en vaardigheden inzetten voor de oplossing. Het is een speelse werkvorm die je voor veel lesonderdelen maar ook voor andere vakken kunt gebruiken.’ Escaperoom is een blijvertje Met de LOF-subsidie ging het project in 2016 door in een 2.0-versie, met meer verdieping en bredere bekendheid als focus. ‘Als je deze werkvorm gebruikt, begint het altijd met een gesprek over het onderwijs, wat wil je dat leerlingen leren? Wij hebben voor ons vak allerlei spellen en doosjes gemaakt met een slotje erop. Dat was zo leuk om te doen! De LOF-subsidie gaf ons tijd om workshops en presentaties te geven op scholen en hbo-instellingen, maar ook op buitenlandse congressen. Ik ben vooral trots op de Dag van de Biologie, toen honderd scholen tegelijk een biologie-escaperoom deden.’ Er was zo veel enthousiasme dat het project bijna te groot werd, aldus Anne. Ook commerciële partijen hebben zich er inmiddels op gestort. Nu kijkt ze met plezier terug op de hectische tijd van het LOF-project. Aan ruim 1500 leraren zijn workshops gegeven. Er is een website waar al het materiaal te vinden is; ook voor vakken als wis-, natuur- en scheikunde en Spaans zijn er nu puzzelconcepten. Op het Segbroek gebruiken veel docenten de werkvorm nog steeds, in korte of langere vorm. Joris Koot werkt nu op een andere school, maar gebruikt de escaperoom nog steeds. ‘Gamification is inmiddels veel normaler geworden. We hebben met dit project ons doel bereikt. De tijd en energie die het kostten waren het absoluut waard. Het heeft mij meer inzicht gegeven in mijn leidinggevende capaciteiten en daar ligt nu mijn ambitie’, besluit Anne. Dit leerde Anne van haar LOF-project Escape the classroom:

  • Ik weet nu beter overzicht te houden en keuzes te maken
  • Door alle externe contacten heb ik een breder blikveld gekregen
  • Ik heb zelfvertrouwen gekregen door iets op te bouwen wat ik echt wilde

Martien Korsten, destijds rector van het Segbroek College: zo zie je wat er gebeurt als je leraren de ruimte geeft Martien Korsten werkt nu niet meer in het onderwijs, maar hij weet nog goed waarom hij het zo’n aansprekend project vond. ‘De escaperoom is een ontdekkingstocht voor leerlingen. Ze leren zo veel meer dan alleen een vak.’ Hij herinnert zich de twee docenten, Joris en Anne, als een gouden duo. ‘Ze inspireerden elkaar en maakten veel collega’s enthousiast. Zo zie je wat er gebeurt als je leraren de ruimte geeft. Anne bloeide op, als leraar en als persoon. Als schoolleider vond ik het altijd belangrijk om niet alleen belangstelling te tonen voor een project, maar ook te weten wat leraren bezighoudt. Dan krijg je een echt inhoudelijk gesprek. Voor mij was het geen probleem dat Anne zich vaak buiten de school met dit project bezighield. Het hoort gewoon bij de maatschappelijke opdracht van het onderwijs, waarbij je ook naar de lange termijn kijkt. Dat het in de organisatie van de school wel eens gedoe geeft, hoort er gewoon bij.’ LOF-caoch Jantien Spijker: op tijd loslaten blijft de kunst Creativiteit staat bij kunstdocent Jantien Spijker voorop. Als LOF-coach begeleidt ze individuele leraren, LOF-lerarengroepjes en bezoekt ze ook de school. Het project van Anne sprak haar direct aan: ‘Nu lijkt het zo gewoon maar een paar jaar geleden was een escaperoom echt iets bijzonders. Dat Anne zich niet tot haar eigen school beperkte, vind ik prachtig. Voor een goed idee is de sky the limit. Haar project dient het hele onderwijs, leraren delen hun ideeën en zo ontwikkelt zich een community. Ik zag wel dat het project zo groot werd, dat Anne echt keuzes moest maken. Dan is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en kleine stappen te zetten. Ik denk dat ze inzicht heeft gekregen in haar leiderschapskwaliteiten. Daarbij heb ik haar leren kennen als een gestructureerd persoon. Ze heeft ervaren dat ze iets van de grond kan opbouwen. Op tijd loslaten blijft de kunst.’

;None;None