Escape the Classroom 2.0
;Escape the Classroom is een escape room voor het onderwijs waarin leerlingen worden opgesloten en 50 minuten de tijd krijgen om te ontsnappen, hierbij hebben ze al hun kennis en vaardigheden nodig. Het concept kan worden ingezet als toetsvoorbereiding of jaarafsluiting, losse onderdelen zijn te gebruiken als activerende werkvormen.;Escape the Classroom hebben we met een eerdere LOF subsidie ontwikkeld tot een werkend concept. Dit concept hebben we kunnen overdragen aan docenten biologie tijdens workshops op lerarenopleidingen, congressen en school. Escape the Classroom bevordert het gebruik van uitdagende spelvormen in de les. Als gevolg hiervan zullen de lessen meer gevarieerd zijn en zal de leerling op meerdere manieren worden geprikkeld. De werkvormen die we gebruiken tijdens een Escape the Classroom les zorgen voor daarnaast voor meer intrinsieke motivatie bij leerlingen en stimuleren samenwerking en communicatie. Het volbrengen van een taak in het spel geeft een hele duidelijke beloning waardoor leerlingen vasthoudend zullen blijven in het oplossen van de volgende puzzels. In deze lessen ervaren leerlingen het leren als een spel en zijn zij actief betrokken. Gezien het grote succes willen wij het gebruik van escape rooms in lessen ook stimuleren bij collega’s van andere vakken en onderwijssectoren. Daarnaast willen wij de huidige website uitbreiden met nieuw materiaal voor andere vakken.