Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Escape-gamen in de klas

Laatst bijgewerkt op:

De afgelopen maanden ben ik druk geweest met de laatste loodjes van het lof project. Het was vooral veel prutsen met slotjes, leren werken in tekenprogramma Illustrator en laseren. Toen ik het onderzoek, leerlijn en toolkit afrondde, had ik behoefte om nog een concreet onderwijsproduct te maken. Ik besloot toen een escape game te maken waarbij student-meubelmakers kennismaken met bepaalde vormgevingsprincipes. De game had veel meer omhanden dan ik van tevoren had durven denken. Om een goed concept uit te denken dat werkt in een volle klas moet je veel testen en alles simpeler houden dan je van tevoren hebt bedacht. Het idee kreeg een boost toen ik op straat een koffer vond met een cijferslot. De koffer werd het uitgangspunt van het spel. Daarin verzamelde ik allerlei objecten en raadsels. Het spel is zo opgezet dat je in groepen kunt starten. De groepen krijgen een brief en twee kistjes. De eerste twee kistjes met vier raadsels zijn allemaal hetzelfde. Dan concurreren de groepen tegen elkaar om als eerste het volgende kistje te kunnen openen. Daarna komen letterlijk alle puzzelstukjes samen en vinden ze een gereedschap waarmee ze hun meubels kunnen vormgeven. Belangrijk uitgangspunt was ook om het spel overdraagbaar te maken voor andere docenten en dat leerlingen het kunnen aanpassen. Daarom heb ik een website gemaakt waarop een stappenplan te vinden is en onderdelen van de game te downloaden zijn. Kijk op www.escapegameindeklas.weebly.com

;None;None