Elke leerling (en docent) in beeld!
Wij willen met een team docenten een vorm van onderwijs aanbieden waarbij de leerling centraal staat. Dit doen we door doelgericht te werken aan de 3 domeinen van onderwijs in een nieuwe structuur die maatwerk helpt faciliteren.;Wij willen met een team docenten een vorm van onderwijs aanbieden waarbij de leerling centraal staat. Dit doen we door doelgericht te werken aan de 3 domeinen van onderwijs in een nieuwe structuur die maatwerk helpt faciliteren.;Het doel van dit initiatief is drieledig: 1.Elke leerling ontwikkelt zich op drie domeinen van onderwijs; kwalificatie, socialisatie en subjectificatie (Biesta, 2015). 2.In de klas wordt doelgericht gewerkt. 3.Docenten gebruiken leerlingdata om maatwerk te leveren en motivatie te verhogen. Om dit te realiseren, gaan we met 1 havo brugklas in een nieuwe structuur werken. Het onderwijs wordt over 3 perioden van 12 weken in dagdelen aangeboden. Ad 1 werkwijze: -Kwalificatie; Effectgroottes (Hattie, 2015) en rubrics worden gebruikt om leeropbrengsten zichtbaar te maken. -Socialisatie; Het instrument voor ontwikkeling van burgerschap (SLO) wordt gebruikt om een eenduidige visie te ontwikkelen en verankeren binnen de lessen. -Subjectificatie; Leerlingen krijgen een dagdeel per week de mogelijkheid om te verdiepen of verbreden. Ad 2 werkwijze: -Leerdoelen voor het dagdeel worden doorgenomen met leerlingen. -Voor elke leeractiviteit wordt duidelijk aangegeven welke leerdoelen van toepassing zijn. -Op het eind van het dagdeel is het voor elke leerling en de docent helder welke leerdoelen hij/zij beheerst en welke nog niet. -Google formulieren, rubrics en quayn worden gebruikt om dit te realiseren. Ad 3 werkwijze: -Docenten functioneren als data team; wekelijks worden vorderingen van leerlingen besproken op basis van data (google spreadsheets) en waar nodig leeractiviteiten bijgestuurd.