Eindpitch: Student aan Zet
[embed]http://youtu.be/FeQIERVe08Q[/embed]
Wie ben ik?
Ik ben Carolien van der Meer. Ik werk op het MBO College in Hilversum. Ik ben onderwijsontwikkelaar, docent, loopbaanbegeleider op de afdeling Welzijn. Mijn studenten gaan later met mensen werken, denk aan: gehandicaptenzorg tot jongerenorganisaties.
Student aan Zet!
Dit jaar heb ik het platform ‘Student aan Zet’ (SAZ) in leven geroepen.
Wat is mijn doel?
Mijn doel voor het opzetten van SAZ was om de student inzicht te geven in hun eigen kwaliteiten. Om ze te laten ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en hierop leren te vertrouwen.
Hoe heb ik geprobeerd mijn doel te bereiken?
Studenten kunnen zich aanmelden bij SAZ met een idee die zij graag willen realiseren. Ik, als coach van SAZ, formuleer samen met de student het doel en begeleid de student vraaggericht. De student leert in dit proces zelf besluiten te nemen en zelf verantwoordelijkheid te dragen voor zijn acties en de resultaten daarvan. Tijdens het proces laat ik de student reflecteren op de beoogde doelen en de behaalde resultaten. Ik stimuleer de student om hierbij een koppeling maken naar zijn/haar kwaliteiten. Bijvoorbeeld: De student loopt ergens tegenaan. Ik stimuleer de student om na te denken over zijn eigen kwaliteiten. Welke kwaliteiten kan je inzetten om (na het vallen) weer op te staan?
Wat heb ik als onderwijspionier geleerd?
Ik heb als onderwijspionier geleerd dat mijn doel lastig haalbaar was. Om mijn doel te kunnen bereiken zal ons onderwijs in zijn geheel moeten veranderen. Hoe kon ik dit het beste aanpakken? Hieronder geef ik enkele voorbeelden: * Ik moest mijn collega’s inspireren. Tijdens een studiedag heb ik een presentatie gegeven over mijn drijfveren achter SAZ en het initiatief zelf. Deze presentatie sloeg aan. Sommige docenten gingen direct in de aanval: ‘Dit hebben we al geprobeerd’, ‘Hier is geen tijd voor’, maar ook docenten die geïnspireerd raakten! Hier is het eerste zaadje geplant. * Ik heb me aangemeld bij de onderwijsontwikkelingsgroep. Ik heb mijn doel als 1 van de speerpunten gemaakt. Dit heeft geresulteerd in ‘vrije ruimte’ in het curriculum van de leerling in jaar 2. Het idee achter deze vrije ruimte is dat er een ‘probleemstelling’ komt vanuit de praktijk, waar onze studenten een oplossing en product voor gaan ontwikkelen. * Ik voelde de noodzaak om mij verder te professionaliseren. Vanuit het budget van onderwijspioniers heb ik de basisopleiding 21st century skills gevolgd. Tijdens deze basisopleiding heb ik een nieuw lesarrangement ontwikkeld en ben ik gaan pionieren met mijn rol als coach. Een 'eye opener' voor mij was dat de studenten veel meer vrijheid kregen waardoor hun kwaliteiten veel beter zichtbaar werden. Zo heb ik als eindopdracht: Vlogs, Websites, tijdschriften, gefilmde PowerPointpresentaties en geschreven verslagen ontvangen!
Waar sta ik volgend jaar als Pionier?
Om mijn doel te bereiken heb ik 'al pionierende' ervaren dat ik diverse paden moet gaan bewandelen. * Het is belangrijk dat het doel gedragen wordt in ons gehele onderwijs en binnen onze onderwijscultuur. Ik weet dat dit geen makkelijke weg gaat worden, maar ik ga wel de uitdaging aan! * Ik probeer mijn collega’s te inspireren en onderdeel uit te laten maken van mijn pionierstraject. Doordat ik veel ervaringen en bevindingen heb gedeeld, zijn er collega’s geïnspireerd geraakt en werken er nu 2 collega’s aan een ontwikkel instrument waarin de student zijn kwaliteiten kan aantonen! * Ook de ‘Studenten aan Zet’ blijf ik coachen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat SAZ volgend jaar de eerste ‘producten’ zal gaan afleveren. Waarom heb ik hier vertrouwen in? De studenten binnen de afdeling Welzijn leren SAZ kennen en komen met ideeën.
e
Voor mij wordt nu dan ook bevestigd dat SAZ een prachtige plek is waarin studenten hun eigen ideeën kwijt kunnen, hun kwaliteiten leren ontdekken en hun zelfvertrouwen zal groeien!
Hartelijk dank, Carolien van der Meer Graag verwijs ik u (als aanvulling op deze pitch) door naar een gedicht die ik heb geschreven naar aanleiding van mijn ervaringen als onderwijspionier. Gedicht: Je kwaliteiten leren kennen ;None;None