Eindpitch : jong geleerd, oud gedaan... ook in techniekonderwijs
Mijn naam is Maud Hermans en sinds 2002 ben ik werkzaam op het Graaf Huyn College in Geleen. Eerst als docent, toen als leerling-coordinator en sinds 2012 als teamleider van oa de afdeling techniek. Vanwege politiek verlof ben ik sinds dit jaar weer voor bepaalde tijd alleen werkzaam als docent Geschiedenis. Mijn plan was en is heel simpel. Docenten helpen elkaar door het doorgeven van kennis. In dit geval geldt dat voor docenten VO aan docenten PO op het gebied van techniekonderwijs. Binnen ons gebied ( de Westelijke Mijnstreek in Limburg) geldt helaas dat leerlingen nauwelijks kiezen voor een technische opleiding. Oplossingen moeten er broodnodig komen; echter mag dit bijna niets kosten, zoals dat vaker geldt in onze sector. Combineer de zojuist genoemde 2 ontwikkelingen met het feit dat er meer aandacht moet komen voor techniekonderwijs in PO en een mogelijke oplossing kwam ten tonele in april 2015 Hoe wilde ik het invullen? Simpel:laat leerkrachten van het PO onder leiding van een docent VO zelf ervaren hoe lastig een techniekles kan zijn. Waar mogelijke knelpunten voor leerlingen zitten. M.a.w. de leerkrachten voeren zelf een techniekles uit. Deze les wordt geleid door een docent uit het VO. Na afloop hebben zij zelf de knelpunten ervaren en zijn zij beter in staat hun leerlingen op de basisschool van die zelfde les te voorzien. De opzet van het project voorzag en voorzietin verschillende behoeftes; 1) de leerkracht wordt "geschoold" in het geven van techniek. Veel leerkrachten vinden het moeilijk om dergelijke lessen te geven. Noem het in sommige gevallen een gebrek aan zelfvertrouwen. Door het op deze manier aan te pakken geef je de mensen het idee zelf in staat te zijn een goede techniekles te geven. 2) De leerlingen krijgen daardoor meer en op de juiste manier techniek aangeboden. 3) Docenten van het VO komen in contact met de leerkrachten van het PO en wisselen zo informatie met elkaar uit op het gebied van techniek en de eisen en wensen van beide onderwijsvormen. Dit werkt drempelverlagend om bij elkaar in de keuken te gaan kijken en om samen te praten en te werken aan een doorlopende leerlijn techniek PO-VO. 4) Doel van dit alles is om meer leerlingen te prikkelen voor een technische richting. Onbekend maakt onbemind mag straks niet meer gelden voor het vak techniek. als we dit weten te realiseren heeft dit op de langere termijn ook effect op de arbeidsmarkt in de regio. Er zal meer goed geschoold aanbod zijn in de eigen regio voor de technische arbeidsmarkt. Het zal een lange adem vragen om de gewenste doelen te bereiken. Echter ben ik er heilig van overtuigd dat de beste dingen tot stand komen wanneer er een noodzaak is. En noodzaak is er zeker; is onze regio is het m.b.t. de techniek en de arbeidsmarkt 5 voor 12!;None;None