Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

eindpitch 2016

Laatst bijgewerkt op:

Meervoudige intelligentietheorie in het basisonderwijs     'Ons onderwijs doet het gemiddeld genomen goed. Op één punt zijn we zelfs wereldkampioen: ervoor zorgen dat onze kwetsbare leerlingen niet door het ijs zakken. Maar onze beste leerlingen presteren onder de maat. Bij de top laten we talent onbenut. Dat moet anders. Ik wil dat ieder kind in staat wordt gesteld het maximale uit zichzelf te halen. Daar maak ik me sterk voor.'  Dit is wat Sander Dekker zegt. En dit triggerde mij. Want: Natuurlijk willen we dit allemaal, het maximale uit kinderen halen.  Alleen zie ik niet alleen cognitief talent. Ik wil alle kinderen zien in hun talent. En dat bracht mij bij de meervoudige intelligentietheorie van Gardner. En toevallig werk ik op de Viersprong, een school waar dit idee een goede voedingsbodem vindt.  Kinderen laten leren in hun talenten. Alleen, hoe dat dan moet in de praktijk, dat moeten we zelf bedenken. Ik begon met het idee van leerpleinen.     Echter, ook de ontwikkelingen op De Viersprong waren doorgegaan, de neuzen stonden dezelfde kant op en de school schakelde over op werken in  vakateliers  met vakdocenten en zoeken naar andere werkvormen om zowel kinderen als docenten te laten schitteren in hun talenten. In dit brede draagvlak was ruimte voor de uitvoering van mijn idee met het hele team. Ik hoefde niemand te overtuigen. Zonder dat ik er veel aan hoefde te doen, zag ik docenten hard werken om lessen te ontwerpen en nieuwe werkvormen inbouwen om de kinderen uit hun consumentenhouding te halen  en zelf actief kennis te laten vergaren.     En ik zocht ondertussen naar mijn rol in het geheel, want ik wil die verschillende intelligenties aanspreken. Maar ik ben de IBer, zonder eigen groep en doe niet mee in de uitvoering. Beetje frusterend. Want ook ik wil gezien worden in mijn talent.  Maar wat ik wèl kan en wat wèl lukt is ‘anderen besmetten’.     -Zo is er in het keuze kookatelier is er ruimte gemaakt om te filosoferen, te koken, menukaarten te ontwerpen en te budgetteren.  -In onze eigen de plusklas draag ik opdrachten aan die  gericht op de verschillende intelligentiegebieden  over wereldbevolking.  -De lio stagiaire richt haar onderzoek de voorkeursintelligentie van kinderen. In de vakateliers laat ze, samen met de docent kinderen middels vragenlijsten onderzoeken wat hun voorkeursintelligentie is en passen ze de verwerkingsopdrachten daarop aan.  -Zelf ben ik met mijn lio-stagiaire aan de slag gegaan in een plusgroep van  tien kinderen met thema Egypte waarin alle intelligenties aan bod komen. Er is beweging!     Een maximaal resultaat gezien de tijd die ik er aan kon besteden in de uitvoering zelf. Ik ben meer coachend aan de zijlijn.  Voorlopig is mijn rol: processen volgen, inspireren en motiveren, reflecteren.  Maar ook dat is dus pionieren.     En ik buig me over de toekomst. Ik zie nog vele kansen onbenut blijven.  Ik hoop dat mijn lio met haar onderzoek een mooi effect kan aantonen en komend jaar staat er een scholing in onderzoekend leren voor het hele team gepland.  Ik ga actief meekijken in de lessen die leerkrachten ontwerpen naar de mogelijkheden om meervoudige intelligentie opdrachten en hogere denkvaardigheden in te bouwen. Want pas als iets een routine wordt, is de pioniersfase voorbij!     Dorothé van ‘t Hoff;None;None