eigentijds onderwijs in It, media en beeldend
;Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op de snel veranderende wereld kijken we kritisch naar ons huidige curriculum van techniek, tekenen en handvaardigheid en arrangeren een nieuw, eigentijds programma IT, media, design en beeldend. passend in de leerlijn po–mavo–mbo. Ontwikkeling en samenwerking van docenten is daarbij essentieel.;Globalisering, mediatisering en informatisering veranderen de wereld en de arbeidsmarkt [2,4,6]. Dit betekent een transformatie van de productiewerker naar kenniswerker. De vaardigheden die een kenniswerker nodig heeft, noemen we de 21st century skills [6] De Savornin Lohman is al bezig haar onderwijs op deze ontwikkelingen af te stemmen. Een belangrijke stap was het invoeren van het keuzevak Design&Innovation (D&I) in de bovenbouw vmbo-t, landelijk bekend als ITTL (www.ittl.nl). Wij willen ons onderwijs verder versterken door leerlingen in de onderbouw een deel van de vakinhoud ITTL aan te bieden, met name digitale geletterdheid en mediawijsheid. ITTL wordt vanaf volgend schooljaar een regulier schoolexamenvak op het vmbo-t. We verwachten dat de behoefte aan een fundamenteel onderbouwprogramma zal toenemen. Wij nemen hierop een voorsprong. Binnen de ruimte die de huidige vakken handvaardigheid, tekenen, techniek en enkele projecten bieden, ontwikkelen we twee krachtige programma’s in de onderbouw: D&I en Beeldend. We maken een nieuwe verdeling van ons huidige curriculum en verrijken deze met eigentijdse media- en IT-doelen, met behoud van de leer- en kerndoelen voor de genoemde vakken. Als docenten bekwamen wij ons verder in het ontwikkelen van curricula, onderbouwt door wetenschappelijke literatuur en praktijkonderzoek.