Eigentijds kunstonderwijs in het Artium
;Wij, als collectief van docenten van de creatieve vakken op CSG Dingstede, willen ons kunstonderwijs transformeren in kunstonderwijs dat past in deze tijd. Wij willen dit kunstonderwijs - het Artium - doorontwikkelen tot een krachtig, veelzijdig en flexibel modulair format voor kunstonderwijs.;Het Artium - momenteel negen docenten - streeft naar een format waarin we m.b.t. de leerling de volgende doelen willen realiseren: - Aandacht voor talenten en interesses van het individu. - Eigenaarschap en motivatie. - Creativiteit expliciet maken en stimuleren. - Inhouden die zoveel mogelijk als betekenisvol worden ervaren. - Interdisciplinaire processen (het Bauhaus concept). Om deze doelstellingen te bereiken willen wij ons als docenten ontwikkelen op de volgende ontwikkelpunten: - Leren van andere scholen: hoe geven zij hun (vernieuwende) kunstonderwijs vorm? - Onszelf scholen in creativiteit: wat is het en hoe maak je het expliciet in je onderwijs? - Onszelf oriƫnteren op- en scholen in methodieken die bewezen effectief zijn in het bevorderen van eigenaarschap. - Onderzoeken hoe wij betekenisvolle inhouden kunnen realiseren en meer recht kunnen doen aan talenten en interesses van het individu. We willen dit in de volgende stappen realiseren: 1 Scholen bezoeken (bijv. Vathorst College). 2 Literatuuronderzoek (Ken Robinson, Igor Byttebier) en studiedag over creativiteit. 3 Literatuuronderzoek en bijscholing m.b.t. methodieken die eigenaarschap bevorderen (bijv. Scrum @ School). 4 Brainstormsessies/studiedag over betekenisvolle inhouden en recht doen aan het individu. 5 Inventarisatiedag met plan van aanpak voor het format. 6 Een overdraagbaar Artiumformat ontwikkelen en uitwerken.