Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Eigentijds kunstonderwijs in het Artium

Laatst bijgewerkt op:

;Wij, als collectief van docenten van de creatieve vakken op CSG Dingstede, willen ons kunstonderwijs transformeren in kunstonderwijs dat past in deze tijd. Wij willen dit kunstonderwijs - het Artium - doorontwikkelen tot een krachtig, veelzijdig en flexibel modulair format voor kunstonderwijs.;Het Artium - momenteel negen docenten - streeft naar een format waarin we m.b.t. de leerling de volgende doelen willen realiseren: - Aandacht voor talenten en interesses van het individu. - Eigenaarschap en motivatie. - Creativiteit expliciet maken en stimuleren. - Inhouden die zoveel mogelijk als betekenisvol worden ervaren. - Interdisciplinaire processen (het Bauhaus concept). Om deze doelstellingen te bereiken willen wij ons als docenten ontwikkelen op de volgende ontwikkelpunten: - Leren van andere scholen: hoe geven zij hun (vernieuwende) kunstonderwijs vorm? - Onszelf scholen in creativiteit: wat is het en hoe maak je het expliciet in je onderwijs? - Onszelf oriƫnteren op- en scholen in methodieken die bewezen effectief zijn in het bevorderen van eigenaarschap. - Onderzoeken hoe wij betekenisvolle inhouden kunnen realiseren en meer recht kunnen doen aan talenten en interesses van het individu. We willen dit in de volgende stappen realiseren: 1 Scholen bezoeken (bijv. Vathorst College). 2 Literatuuronderzoek (Ken Robinson, Igor Byttebier) en studiedag over creativiteit. 3 Literatuuronderzoek en bijscholing m.b.t. methodieken die eigenaarschap bevorderen (bijv. Scrum @ School). 4 Brainstormsessies/studiedag over betekenisvolle inhouden en recht doen aan het individu. 5 Inventarisatiedag met plan van aanpak voor het format. 6 Een overdraagbaar Artiumformat ontwikkelen en uitwerken.