Eigenaarschap bij leerlingen vergroten
;In het reguliere onderwijs is het vaak de leerkracht (of methode) die bepaalt wat een leerling wanneer leert. Ik wil (delen) van het onderwijs zo in gaan richten dat kinderen zelf gedeeltelijk kunnen kiezen wat ze wanneer leren;Op dit moment geven we op onze school doelgericht onderwijs, maar nog steeds bepalen wij als leerkrachten het doel waar de kinderen mee bezig zijn in een bepaalde periode. Door het onderwijs anders in te gaan richten en ICT in te zetten kunnen kinderen zelf keuzes maken op welke volgorde ze de stof eigen maken. We willen beginnen met werkwoordspelling daarna de verschillende leerlijnen van rekenen, vanaf ongeveer groep 6. We gaan de leerlijn overzichtelijk weergeven in bouwstenen, waarbij duidelijk is welke bouwstenen elkaar op moeten volgen en waar kinderen een keuze in hebben. Door vervolgens ook een digitale omgeving te bouwen, voorzien van instructiefilmpjes en oefenmateriaal kunnen kinderen hun eigen leerroute bepalen. In het overzicht zijn ook bepaalde cruciale momenten aangegeven, waarop contact/instructie met de leerkracht moet, voor ze weer verder gaan. concreet: februari - maart vormgeven werkwoordspelling, april - mei- juni uittesten juli evalueren met leerlingen april - mei - juni vormgeven rekenen, juli overleg rekenexpert, volgend schooljaar uittesten en verbeteren