Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Eenheid van handelen

Laatst bijgewerkt op:

;Pionier Judith Stienstra gaat op CSG Liudger in Drachten aan de slag met het volgende project: 'Eenheid van handelen'. Op CSG Liudger wordt het regelovertredend gedrag van leerlingen aangepakt door het opstellen van een protocol en door te werken aan het consequent optreden van de docenten. Hieronder vind je het filmpje van Judith voor de eerste Pioniersdag:

Interview januari 2014Wat heeft Onderwijs Pioniers je tot nu toe gebracht?Ik heb halverwege het project al een heleboel nieuwe kennis opgedaan. Je leert waar je expertise kunt vinden en dat er al heel veel expertise is. Het netwerk wat ik via de pioniers opdoe blijkt een grote bron van deze kennis. Daarnaast leer je vooral hoe je van een idee werkelijkheid kunt maken en hoe je dat moet aanvliegen. Welke ruimte ervaar je om aan je missie te werken en hoe gebruik je die? Ik ervaar veel ruimte! Ik heb nog maar weinig geld uitgegeven en dat geeft me de tijd om op langere termijn mijn project te optimaliseren. Collega's enthousiast houden blijkt ook niet moeilijk, doordat ik zelf ook erg enthousiast blijf. Je merkt dat je wat bereikt als je idee gedragen wordt en als dat zijn vruchten afwerpt op de werkvloer volgen je collega's vanzelf. Het is wel zaak het onder de aandacht te blijven brengen. De Pioniersdagen geven me elke keer weer nieuwe inzichten waardoor je project in ontwikkeling en ook bij jezelf op de agenda blijft. Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Mijn collega's zijn mijn belangrijkste partners, zo blijkt. Een directie heb ik niet eens zozeer nodig, lijkt het tot nu toe. Buiten de school haal ik veel expertise om het project met mijn collega's te kunnen uitvoeren. Hiervoor moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en durven aanschrijven. Zo heb ik Ben Tiggelaar aangeschreven en uiteraard heeft hij geen tijd, maar ik kreeg wel tien boeken en een telefonisch "consult" van hem aangeboden! Daarnaast is het een kwestie van lezen en experts uitnodigen. Mijn mede-Pioniers zijn erg belangrijk om op ideeën en namen te komen van experts. Ook vond ik de presentatie van de oud-Pioniers erg nuttig: waar haal je extra geld vandaan! Hoe zet je die samenwerkingspartners in?Ik vraag alles en iedereen! Ik wil zo veel mogelijk keuzes hebben om vervolgens te bepalen welke voor mij de meest effectieve zijn. Ik laat experts eerst vertellen wat ze mij kunnen bieden en vervolgens kijk ik wat daarvan nodig heb op welk moment. Hoe zien anderen jou als pionier?Enthousiast en gedreven! De mensen vinden het heel moedig dat je dit doet, maar ik ervaar dit alleen maar als een voorrecht en het levert mij slechts wat op. Het kost me niks. Met het geld maak je indruk, terwijl het daar niet om draait merk ik nu. Ik heb iets in gang gezet zonder bijna een cent uit te geven. Een hele bijzondere ervaring. Hoe sta jij er over een jaar voor als pionier?Dan ben ik nog druk met mijn project. Ik heb mezelf als doel gesteld dit duurzaam en structureel te laten zijn en niet een eendagsvlieg. Ik bewaak mijn geld erg goed, zodat het niet opgaat aan een cursus of één expert die vervolgens de school verlaat en daarmee het project afrondt. Ik ben nu ook al bezig hoe ik hier een vervolg aan kan geven in de vorm van geld: via subsidie of de directie overtuigen dat ze hier geld voor moeten vrijmaken omdat ik ze wat te bieden heb.;