Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een vak voor de toekomst

Laatst bijgewerkt op:

;Ontwikkeling van een schoolvak dat leerlingen voorbereidt op een toekomst met steeds meer technologie. Het schoolvak richt zich op vaardigheden als ontwerpen en maken (‘engineering skills’), m.b.v. nieuwe kennis en technologieën. We maken daarbij verbinding met niet-technische vakgebieden, in lijn met de trend die in de maatschappij steeds zichtbaarder wordt.;Onze school heeft een bètaprofiel met uitgebreid bètaonderwijs. Moderne vaardigheden zoals programmeren krijgen voornamelijk aandacht in de bovenbouw, waarvan hoofdzakelijk leerlingen met een natuurprofiel profiteren. In de onderbouw is veel aandacht voor ontwerpen vanuit een meer klassieke benadering, maar wordt ook geëxperimenteerd met bijvoorbeeld 3D-printen. Tenslotte werken talentleerlingen uit alle jaarlagen samen in technische teams aan bijvoorbeeld de elektrische kart en RC-auto’s. We willen deze elementen in een nieuw vak combineren en uitbreiden, waarbij alle onderbouwleerlingen kennis en vaardigheden meekrijgen om voorbereid te zijn op een toekomst waarin technologie steeds belangrijker wordt. We gaan een lesprogramma ontwikkelen, samen met bedrijfsleven en universiteiten, dat leerlingen brede kennis en vaardigheden geeft t.a.v. technologie, met veel aandacht voor creativiteit, ontwerpen en onderzoeken en probleemoplossend vermogen. Eerst ontwikkelen en verzamelen leerlingen benodigde basisvaardigheden zoals programmeren, ontwerpen in 3D, werkplaatstechniek en samenwerken in een persoonlijke toolbox. Vervolgens werken leerlingen in teams, waar ieder teamlid z'n eigen rol en verantwoordelijkheid heeft. Leerlingenteams werken aan uitdagende opdrachten, waarin alfa, beta en gamma geïntegreerd zijn, en waarvan de oplossing niet voor de hand ligt. Ze moeten daarbij zelf op zoek gaan naar extra kennis en vaardigheden, en manieren om die zichzelf aan te leren; “leren leren” dus.