Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een tussen evaluatie

Laatst bijgewerkt op:

Terugblik op project Digitaal Verhalend Leren  In de afgelopen periode hebben we de 10 Ipads ingericht, verschillende apps getest, opdrachten gemaakt en dat alles ingezet in de les. Deze eerste fase was bedoeld als verkenning van de mogelijkheden van de digitale didactiek in combinatie met het apparaat. Leerlingen mochten alleen, in twee-, drie- of viertallen werken. We hebben in verschillende leerjaren gewerkt en allerlei mogelijkheden verkend. In een aantal steekwoorden: veel nieuwe didactische mogelijkheden, actieve participatie van de leerling, maar ook nieuwe vraagstukken.  Over het middel Het is erg fijn om goed werkende digitale middelen in te zetten. Het snel pakken van de Ipads voor een korte toepassing, werkt goed. Het apparaat werkt na één druk op de knop en is ook weer snel afgesloten en weg te leggen. Daarbij, ze zijn gemakkelijk te transporteren van en naar het bruggebouw. Bij de inzet van de smartphone, kunnen we nu alle leerlingen laten meedoen door even snel een Ipad te pakken. Technisch gezien levert het apparaat wel vraagstukken op rondom beheer en onderhoud (updates uitvoeren, apps aan- en uitzetten, etc.). Aan het zoeken naar mogelijkheden en oplossingen wordt gewerkt.  Over het doel Didactisch en leerstofinhoudelijk hebben we vooral veel voordelen gemerkt. Digitale middelen leveren veel vrijheid en nieuwe didactische mogelijkheden op. Extra onderwerpen kunnen gemakkelijk uitgediept worden, doordat leerlingen zich snel breed kunnen inlezen. Extra mooi is dat het resultaat na afloop gemakkelijk gedeeld kan worden, waardoor de klas als geheel kan leren van wat groepjes hebben ontdekt. Maar ook, er is meer activerende didactiek mogelijk doordat er veel nieuwe werkvormen bijkomen. Er zijn veel goede apps beschikbaar waarmee de les nog afwisselender kan worden gemaakt. Waar we ook erg enthousiast over zijn, is dat er meer mogelijkheden ontstaan om te differentiëren. Het creëren en aanbieden van verschillende sporen en lesinhoud wordt gemakkelijker. Het delen van digitale lessen is daarbij eenvoudig en snel te realiseren. Het is echt fijn om te kunnen profiteren van de tijdsinvestering en kwaliteiten van je collega. Maar ook is het leerzaam om te ervaren, via de toepassing, hoe anderen leerstof didactisch uitwerken.  Het proces van het toepassen van digitale didactiek en groepswerk via co-creatie vergt nieuwe vaardigheden van ons en van de leerlingen. Het device levert ook nieuwe prikkels en vraagstukken op. De komende periode willen we ook zeker hierbij goed kijken naar het leerproces. Leidt het middel wel tot het doel? Komt de verdiepende kennis met zoveel nieuwe prikkels en zelfstandigheid wel voldoende tot stand?  We create, We learn!;None;None