Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een systemische benadering in pedagogische tact.

Laatst bijgewerkt op:

;Door inzet van systemische training (B. Hellinger) en -werkvormen op het Citadel word de (intuitieve) pedagogische tact van leraren versterkt (Sipman, 2015) . Daarnaast werken leraren in een 'learning community' aan professionalisering en borging van vaardigheden ten behoeve van oa. het mentoraat, de verliesgroep, het docentschap en het klassenmanagement.;Gedurende schooljaar '16-'17 worden 8 leerkrachten VMBO van het Citadel College getraind, uitgedaagd, en ondersteund in het ontwikkelen en professionaliseren van hun pedagogisch handelen in het voorgezet onderwijs. Dit door middel van systemische benadering. Een systemische benadering versterkt de pedagogische tact van docenten (Sipman, 2015). Door de pedagogische tact te versterken en te trainen is deze daarna ook in te zetten als een sleutel in het omgaan met probleemgedrag van kinderen (Bors & Stevens, 2013; Van Manen, 2014). Gedurende het traject zullen er 2 fasen zijn die parallel zullen lopen aan elkaar om elkaar te versterken: 1: Trainingsfase Pedagogische Intuïtieve tact van 25 uur training, leeswerk en reflectie. In deze fase onderzoeken docenten via systemische  werkvormen (B. Hellinger) hun professionele en pedagogische handelen. Hierbij ondersteunt expert G. Sipman die als docent, pedagoog en onderzoeker verbonden is aan de HAN Arnhem-Nijmegen. Daarnaast zal ik zelf ook mee de training verzorgen vanuit mijn eerdere scholingen in systemisch werk. 2: Vibrant Learning Community: creërende en toepassende fase waarin deelnemers in subgroepen een vertaalslag gaan zoeken in de dagelijkse praktijk. Daarbij ligt de nadruk op het gezamenlijk ontwikkelen van tools die in de onderwijspraktijk ingezet kunnen worden.