Een stap vooruit: thema piraten
Spontaan ben ik begonnen met het thema Piraten. Dit thema werd aangeboden in de methode Wereld in getallen. Een heerlijk thema voor de leerlingen. Bij de instructie gebruik ik meer de verbeelding. Dat we bijvoorbeeld op een schip zitten en dat we op het dek de hoeveelheid schatkisten gaan uitrekenen die de piraten hebben gevonden. Of dat we aan het varen zijn en moeten uitrekenen hoeveel kilometer de piraten (wij) nog moeten varen. Dit maakt de instructie leuker en zijn de kinderen enthousiast om de som uit te rekenen. Vorige week moesten de kinderen bij een stel-les van taal een spannend verhaal schrijven. Tja al snel was de koppeling gelegd naar het thema Piraten. Ik heb naar het doel van de les gekeken: begin, midden, eind en gebruikmaken van spannende woorden. De kinderen hebben een woordweb gemaakt met spannende woorden en woorden die met piraten te maken hebben. Daarna wilden de kinderen het verhaal in ProwisePresenter maken want dan konden ze er plaatjes bij zetten. Prima meteen even een ict-lesje eraan gekoppeld. Deze week hebben verschillende kinderen hun piratenverhaal ingeleverd. Ik heb ze uitgeprint en de verhalen worden een onderdeel van het circuit. Ook bepaalde rekenopgave die met piraten te maken hebben, komen terug in het circuit. (afstand uitrekenen op een schatkaart, uitrekenen hoeveel goudstaven in de schatkisten zitten ect.) Zo het thema piraten leeft terwijl je eigenlijk er niet veel voor hoeft te doen. Je moet alleen de mogelijkheden zien en die benutten!;None;None