Een sciencelab, waar leren boeiend is!
Ik ben Wim de Haan, leerkracht van groep 8 van basisschool St. Wulfram in Hoogwoud. Naast leerkracht ben ik ook coƶrdinator Wetenschap en Techniek. Ik heb deelgenomen aan het netwerk vindplaatsschool Trifolium en heb een netwerk W&T opgezet voor de scholen van de onderwijsstichting SKO West-Friesland. Via teamscholing en videotraining en daarna verdere begeleiding van de IPABO in bijvoorbeeld een ontwikkelteam W&T heb ik me verder verdiept in het onderzoekend en ontwerpend leren. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en W&T is bij uitstek geschikt om die nieuwsgierigheid te prikkelen en daarmee hen op het spoor te brengen met een onderzoek. Vanuit verbazing en verwondering gaan leerlingen op zoek naar antwoorden op de vragen die opgeroepen worden. En dit niet slechts door informatie op te zoeken. Het vraagt vooral om actie! Wat moet je doen om achter het antwoord op je vraag te komen? Het onderzoekend leren gebeurt vanuit een vast stappenplan. Daarnaast is er ook het ontwerpend leren. Kinderen experimenten met uitgewerkte ontwerpen, kijken na een testfase hoe ze hun ontwerp kunnen verbeteren. ook dit gebeurt via een stappenplan. Met het sciencelab willen we een uitdagende locatie creƫren waarin kinderen optimaal de mogelijkheid hebben aan hun onderzoeken en ontwerpen te werken. Omdat voor veel scholen W&T nog een te ontwikkelen terrein is, krijgt het sciencelab een regionale functie. Scholen van de stichting of binnen de gemeente krijgen gelegenheid om kennis te nemen van het lab en ook gebruik te maken van het lokaal en de materialen;None;None