Een proces wat vorm krijgt
Het is intussen half november en ons kwaliteitsproces begint vorm te krijgen. Terwijl de inspectie nu in een ander kantoor een tussentijds onderzoek doet om te kijken of De Diamant Zuid op de juiste weg is, (om van zwak naar een voldoende score te kunnen komen) wil ik even terugblikken op de afgelopen periode, de inzet, de maatregelen, maar ook de beleving van de leerkrachten. In het schooljaar 2015-2016 is de samenwerking geïntensiveerd en hebben de teams regelmatig bij elkaar gezeten en de leerlingen samen activiteiten gedaan. Er zijn vele werkgroepen geweest waarin teamleden van beide teams zaten om zoveel mogelijk om één lijn te komen. Doch waar we niet op gerekend hadden was de weerstand van ouders omtrent de locatie. Op locatie Noord (de locatie waar ik altijd gewerkt heb) en waar we ons als volledige fusieschool zouden vestigen, zijn in drie maanden tijd 2 leerlingen met leukemie gediagnostiseerd. Dit is vanzelfsprekend beangstigend voor ouders, want je kinderen zijn je belangrijkste bezit, maar onderzoek heeft intussen aangetoond dat er geen verband is tussen deze ziekte en de locatie of het gebouw. Toch wilden een grote groep ouders van de andere locatie hun kinderen niet naar het gebouw van Noord laten gaan, waardoor we op 1 augustus jl. theoretische gefuseerd zijn, maar fysiek nog niet. Dit betekent veel extra inzet en energie om als één school naar buiten te treden en waar mogelijk zaken gelijk te laten lopen. Daar komt nog bij dat de inspectie Zuid ook als aparte locatie blijft zien en ook het predicaat zwak nog gehandhaafd blijft. Het inspectierapport en de analyse van de PO-raad, alsook de interne analyse hebben uitgewezen dat er veel winst te behalen valt op het instructieniveau. Om die kwaliteit te verbeteren hebben we een ABC-plan opgezet. Een plan waarin je wijze van voorbereidingen van de lessen wordt besproken en wat er op een dag van je verwacht mag worden. Een A-les is minimaal voorbereid en kan een invaller ook draaien. Een B-les is goed voorbereid en zo horen je lessen er minimaal uit te zien. Een C-les, daarvan dien je er op een dag minimaal één te geven. Deze is geheel doordacht, begripsvorming is omschreven en wordt gegeven volgens het EDI-concept. Daarnaast hebben we ons inmiddels ook gefocust op Dalton. Als Daltonschool, die in het voorjaar van 2018 weer gevisiteerd gaat worden, moeten we ons concept niet verloochenen en de Daltonstructuur weer een plekje gaan geven opdat verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie weer een rode draad in onze school vormen.;None;None