Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een pioniersjaar met resultaat.

Laatst bijgewerkt op:

Mijn doel voor dit pioniersjaar was het ontwikkelen van een portfolio voor de basisschool waar ik werk. Het oude rapport voldeed niet aan onze wens om de ontwikkeling op leer-, creatieve- en sociaal emotionele ontwikkeling vooral voor de léérling inzichtelijk te maken.  Ik ben ruim 25 jaar werkzaam in het onderwijs en mijn visie is: 'Als je weet wat je doel is, kun je ervoor gaan.' Leerlingen moeten weten waarom ze iets leren en wat ze gaan leren. Dat maakt dat ze ervoor kúnnen gaan. De wens van het team om met een portfolio te gaan werken wakkerde een oud idee van mij aan om voor een digitale versie te gaan. Van dat idee heb ik een plan gemaakt en daarmee kon ik tijdens het pionierstraject aan de slag. Het is uiteindelijk een mix geworden van een papieren en een digitale versie. Voor de onder- en middenbouw hebben  we een map gemaakt met daarin per vak prachtige tekeningen van een illustrator. In die tekeningen staan de leerdoelen verwerkt die de leerlingen inkleuren wanneer een doel is behaald. De bovenbouw gaat werken met een digitale versie waarin opdrachten, foto's, presentaties, filmpjes, enzovoort kunnen worden geplaatst. Die versie is in ontwikkeling.  Wat ik tijdens dit pioniers traject heb geleerd is dat je in staat moet zijn om delen van je plan los te laten, zeker wanneer het gaat om iets wat een duurzame ontwikkeling is voor je hele school. Je moet in staat zijn om te gaan voor het beste gezamenlijke plan. Je kunt dat een compromis noemen, ik noem het liever een stevige uitkomst waar we als school mee verder willen. Een plan bedenken en daarvoor draagvlak creëren past bij mij. Voor het uitwerken van het plan en het volhouden tot de eindstreep heb ik teamgenoten nodig. In een estafetteploeg zou ik als het ware de eerste loper zijn. Gelukkig zitten er in mijn team voldoende mensen met de kwaliteiten om tot het einde door te werken. Samen met drie collega's heb ik dit jaar aan de ontwikkeling van het portfolio gewerkt.  Mijn rol daarin was het leiden en aansturen van het proces.  We zijn enorm tevreden met het resultaat. Er zit een structuur in het portfolio, waardoor het duidelijk leesbaar is en de lay-out past bij onze school in een zeer groene omgeving. De eerste groep heeft in januari een portfolio meegekregen. De leerlingen en hun ouders zijn positief, maar sommige (ervaren) ouders misten de beoordeling van de leerkracht. Met die opmerking kan ik wel iets, de visie achter de nieuwe vorm van rapporteren moeten we duidelijker uitdragen.  Dit pioniersjaar ga ik afsluiten, maar het project gaat verder. Het pioniersproject heeft als een sterke boost gewerkt. Dat kwam door de geweldige bijeenkomsten, de begeleiding en niet te vergeten het geldbedrag. Dat laatste maakt het uitvoeren van een plan een stuk gemakkelijker. In ons geval hebben we de werkgroep een paar keer kunnen vrij roosteren, een illustrator betaald en materiaal kunnen aanschaffen.  Het ontwikkelen van het portfolio is nog niet klaar, toch kan ik van harte zeggen dat het een traject was met een heel positief resultaat!  Gelske de Vries, Oranjewoud   ;None;None