Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een nieuwe titel voor mijn project!

Laatst bijgewerkt op:
pionierscanvas 1b

Mijn project zit in kabbelend water. Is dit positief of negatief of kan ik er geen waardeoordeel aan geven? Ik weet het niet. Voor iemand die altijd twijfelt , iemand die eigenlijk altijd op een kruispunt staat en elke keer een richting moet kiezen ben ik geneigd er geen oordeel aan te (willen) geven.  Voor mij persoonlijk is het een en ander in de professionele sfeer veranderd. Vorig jaar als fulltimer aan de slag bij Entree en MBO2, nu nog als parttimer bij MBO2.  Via een aantal invalweken op een VMBO-school op de afdeling rebound, op diezelfde school een tijdelijk contract gekregen tot de zomervakantie op de ISK- afdeling.  Mijn oorspronkelijke titel : De onderwijsbetrokkenheid van Entree- en MBO2- leerlingen vergroten mbv digitale didactiek is niet meer dekkend. Vandaar dat ik mijn projectnaam  wat ingekort heb. De onderwijsbetrokkenheid en –motivatie vergroten mbv digitale didactiek. ICT WERKT! Daar geloof ik nog steeds heilig in.  Het pionierscanvas heeft inmiddels een versie b gekregen (zie foto) en ik zou nu zelfs een versie c kunnen maken. ;-)  Op twitter kom ik berichten tegen over anderstaligen en hoe ICT hen kan helpen de Nederlandse taal eigen te maken. Ook hier lijkt ICT te werken. De twee artikelen vind je Hier en Hier. Zojuist heb ik te horen gekregen dat mijn nieuwe mentorgroep op de ISK de pilotgroep inzake invoeren methode DISK. Een digitale methode NT2.     Omdat mijn thema gaat over het motiveren van leerlingen zodat de onderwijsbetrokkenheid wordt vergroot, heb ik een Bildungkalender gekocht.Een scheurkalender met allerlei spreuken en wijsheden over het onderwijs. Zeer insprirerend. 7 januari bevatte een tekst waarvan ik vind dat daar eigenlijk het fundament ligt van mijn onderwijspioniersproject.

20160110_132528000_iOS (1)

De middag en avond in Utrecht hebben mij iets positiefs gebracht. Nog niet zo lang werk ik samen met mijn huidige leidinggevende . Tijdens de sessies in de groepjes met coach, benoemde hij mijn “valse bescheidenheid “en dat ik wat meer dingen op mag eisen en meer me mag laten zien. Dat ik meer  bij hem binnen kan lopen om dingen te bespreken. Ik vind het namelijk altijd moeilijk om tijd van andere mensen te eisen /vragen, hoewel ik WEET dat dat ook verbindend kan werken. Of beter gezegd: verbindend werkt! Sinds Utrecht heb ik meer vragen gesteld dan daarvoor!  Eén van mijn eerste acties dit jaar was het uitdelen van pennen met het mailadres erop van de DC-leerlingen (12345@student.drenthecollege.nl ), de website van de studenten (student.drenthecollege.nl)en de URL van magister (DC.SWP.NL) Twee maanden na uitgifte van de pen wou ik weten of ze hun adres nog wisten..Ik stelde de vraag: “Schrijf allemaal je studentenmailadres op een papiertje”, vervolgens liet ik die innemen ,en opende de gevouwen blaadjes 1 voor 1. Er ging een gejuich op toen ik iemand naar voren riep en een nieuwe pen gaf. Diegene had het fout, maar dat zei ik niet. Complete verwarring in de klas, want iedereen dacht dat hij of zij het ook goed had…..    Zo houd ik er van verwarring te scheppen en leerlingen te laten nadenken.  , natuurlijk volgt daarna de uitleg. Uiteindelijk kreeg iedereen een nieuwe pen van me.  Dingen herhalen is  essentieel en ik laat in alle lessen wel iets uit een vorige les  terugkomen . Zo ben ik bijna iedere les bezig met het E-portfolio in SeeSaw. Iets dat ik volgend jaar op een andere manier op zal starten.   De leerlingen kunnen nu alleen in de klas als ik ze een code geef, hun portfolio bijwerken. Ik kan dat niet veranderen. Volgend jaar , als ik er mee door zou willen gaan, moet ik ze direct in laten loggen met hun mail.  Ik ben op zoek naar een nieuw E-portfolio.  Google Sites, wil ik nog proberen. En ik weet dat ook in Magister je een portfolio kan zetten.

wix

De laatste periode ICT voor  de groep beveiligers heb ik inmiddels uitgewerkt . De creatieve kant van ICT; ik heb dit blok “creëren “genoemd.  Foto’s bewerken, filmpjes maken en uiteindelijk een eigen website. Deze week hebben alle leerlingen een start gemaakt met hun website via WIX. Echt gaaf om te zien, dat iedereen gemotiveerd bezig was, elkaar op  dingen heeft gewezen. Een fijne sfeer in allebei de klassen.  Ik heb zelf ook een voorbeeldsite gemaakt.  Zo ben ik veel dingen aan het testen. Wat werkt voor MBO2 en wat niet. Volgend jaar start een breed-MBO2, graag zou ik daar ook de ICT lessen verzorgen, omdat ik denk dat als je alleen de gangbare dingen doet (WORD, EXCEL etc) je deze niveau 2 leerlingen alleen maar frustreert.  Mijn laatste EXCELles was ook meer een training op het gebied van omgaan met tegenslagen, doorzetten, afmaken waar aan je bent begonnen, dan daadwerkelijk een ICT les. Maar dat is het mooie van niveau 1 en 2, daar doe je zoveel meer dan alleen de lesstof.  #Iloveit  CU in Den Bosch, helaas zonder collega. Het is drie uur reizen heen en drie uur terug , de dag na de derde bijeenkomst is de open dag van het Drenthe College tot 21.00 uur. Ik snap dat niet iedereen zat te springen om een tochtje naar Den Bosch was het in Zwolle geweest, was het wellicht anders. Ik merk wel dat er steeds meer docenten zijn die ook eens een KAHOOTquizje doen  en mij dingen vragen over Socrative . Was ik vorig jaar de enige in het team die social media tools inzette… begin van dit schooljaar kwam er iemand bij en nu zijn er al vier die af en toe wat variatie aanbrengen.  :-);None;None