Een nieuw curriculum voor havo/vwo 1-biologie
Een nieuw curriculum: lesgeven los van een methode, geleid door practica waardoor leerlingen leren onderzoeken, gebruikmakend van de verwondering en enthousiasme van leerlingen. Mbv van leerdoelen en succescriteria wordt leren zichtbaar waardoor leerlingen inzicht krijgen in hun eigen leren en voortgang.;Een nieuw curriculum: lesgeven los van een methode, geleid door practica waardoor leerlingen leren onderzoeken, gebruikmakend van de verwondering en enthousiasme van leerlingen. Mbv van leerdoelen en succescriteria wordt leren zichtbaar waardoor leerlingen inzicht krijgen in hun eigen leren en voortgang.;Doel: biologieonderwijs ontwikkelen voor havo/vwo-1 leerlingen waarbij verwondering en enthousiasme worden vastgehouden en een leeromgeving wordt aangeboden waarin de leerlingen vanuit de verwondering een onderzoekende houding kunnen ontwikkelen. Werkwijze:
- Een nieuw curriculum ontwikkelen dat losstaat van de bestaande methode en waarbij practica het startpunt zijn.
- Om leren inzichtelijk te maken worden leerdoelen en succescriteria opgesteld.
- Op basis van leerdoelen worden practica en verwerkingsopdrachten ontwikkeld.
- Practica worden door leerlingen bedacht, uitgevoerd en verwerkt volgens de natuurwetenschappelijke methode.
- De theorie wordt gekoppeld aan de practica en komt aan bod in de verwerkingsopdrachten.
- We maken zelf een theorieboek voor deze leerlingen.
- Het behalen van de leerdoelen wordt formatief getoetst.
- De lessen worden gegeven in een wekelijks blokuur (90 minuten). Er is samenhang tussen de lessen doordat er overkoepelende thema's zijn die 6-10 weken duren.
- We starten in schooljaar 2017-2018 met de vwo 1-klassen, als we tevreden zijn met de resultaten willen we het in 2018-2019 ook uitvoeren in de havo 1-klassen.
- Het curriculum en bijbehorende materiaal wordt ontwikkeld door twee docenten. Deze twee docenten gaan samen met een derde docent het ontwikkelde onderwijs uitvoeren.